Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boskoopse organist Ramp

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Boskoopse organist Ramp

7 minuten leestijd

BOSKOOP - "Het is een typische gedachte van leken dat je alles uit je hoofd kunt spelen". Deze opmerking plaatst L. Ramp, organist in de christelijke gereformeerde kerk te Boskoop.

Leendert Ramp is op 4 maart 1925 in Boskoop geboren. Zijn beroep is exporteur en boomkweker. „Ik ga door het leven als Leen Ramp", vertelt de organist. „Ik heb, behalve organist van de christelijke gereformeerde kerk, weinig andere muzikale functies. Wel ben ik nog door B en W aangesteld als organist van de aula op de begraafplaats. En sinds vorig jaar ben ik rouw- en trouworganist van de gereformeerde en de hervormde kerk in Hazerswoude. Ook ben ik tweede organist in de gereformeerde kerk in Boskoop. Verder speel ik bij de gemengde zangvereniging Hosanna. Echter, alleen als er een uitvoering is. Tijdens repetities ben ik niet als zodanig aangesteld. Ik ben er al wel 40 jaar heel nauw aan verbonden. Zelfs met uitvoeringen waarbij een orkest speelde heb ik de orgeluitvoeringen gedaan. Dat is altijd goed gegaan, dus mocht ik terugkomen".

„Diverse koren in de omtrek heb ik tijdens uitvoeringen met het orgel begeleid. Soms dirigeer ik als de dirigent niet kan, bijvoorbeeld bij een trouwerij en zelfs tijdens de afgelopen Kerst nog. Ik ambieer het dirigeren niet zo. Daar heb ik niet voor gestudeerd. Wèl heb ik bij het begeleiden veel opgestoken, maar het meeste leerde ik door zelfstudie".

Het begin
„Hoe ik achter het orgel gekomen ben zou ik niet meer weten. In de kamer bij ons thuis stond een harmonium. De een speelde er uit zijn hoofd op, de ander op cijfers en mijn vader speelde zelfs op letters. Er woonde een tante bij ons in huis en die leerde mij met de rechterhand te spelen. De linkerhand kende ze niet. Van Jantje de Jong kreeg ik mijn eerste lessen. Die kostten 30 cent per uur. ledere week leerde ik een psalm bij hem spelen. Ik leerde het notenschrift nogal snel. Daarna kreeg ik van Dirk Keyzer les, die was organist in de christelijke gereformeerde kerk in Boskoop. Van hem heb ik twee jaar les gehad, ook op een harmonium".

„Ik was elf jaar oud toen ik voor de eerste keer in de kerk speelde. Ik weet het nog goed, het was psalm 25 en tóen was ik zenuwachtig...! De tweede was psalm 47. Durf je het an?, vroeg Dirk Keyzer. Van lieverlee heb ik toen vaker in de kerk het orgel bespeeld".

„De liefde tot de muziek en het spelen ervan heb ik van mijn grootvader, Leen Konijn. Die speelde uit zijn hoofd op een trekharmonica. Ik speel alttijd muziekschrift. Het is een typische gedachte van leken dat je alles uit je hoofd kunt spelen".

Fusie
Na de oorlog is het lieve leven begonnen. Door Drieënhuizen werd er een zangvereniging opgericht: Arti et Religioni. Die is gefuseerd met Hosanna en toen kreeg je koraalavonden, waar ik geregeld speelde. Het werd een oratoriumvereniging en de eerste uitvoering was Die Schöpfung. Al die koralen, daaruit heb ik wel duizend keer gespeeld. Naast het orgel, thuis, lag mijn vader op de divan na het middageten een poosje te slapen. En ik oefende die koralen op het orgel en hij deed rustig zijn middagdutje. Met de uitvoering van Die Schöpfung moest ik op een klavecimbel spelen. Ik had zo'n ding nog nooit eerder gezien. Het zal wel goed gegaan zijn, want ik heb geen klacht gehoord". „Van Hein 's-Gravesande heb ik nog wat orgelles gehad op een kerkorgel. Van hem kreeg ik op mijn verjaardag een bijbels dagboek met erin geschreven: voor mijn talentvolle leerling. Ook kreeg ik van hem enkele pedaallessen. Dat beheers ik nu nóg niet. Maar goed, het loopt". „Nadat ik getrouwd was, verhuisde ik naar Engeland. Daar heb in diverse Engelse kerken gespeeld. Mijn vrouw heb ik via Hosanna leren kennen. We moesten oefenen voor een stuk van Jan Zwart. Daarin moest een solo gezongen worden door een octet. Bij Hoogendoorn hadden ze een piano en daar oefenden we met z'n achten. Een dochter zong mee en ze is nu al jaren mijn vrouw".

Bewondering
„Het liefst begeleid ik. Vooral een kerkdienst begeleiden vind ik heerlijk. En een koor begeleiden vind ik l| ook fijn. Van de romantische muziek ligt Jan Zwart mij het meest. Bewondering heb ik voor iedereen, maar voor Feike Asma de allergrootste. En Klaas Jan Mulder is ook een virtuoos tot en met". „Iets verschrikkelijks is het als er een toon blijft hangen. Dat is iets wat ik met een uitvoering gelukkig nooit gehad heb. Tijdens een doopdienst echter gebeurde het dat er op het boven- en onderklavier er een bleef hangen. Dan tob je maar voort, al probeer je met registreren het beste ervan te maken". Over zijn werk als organist op de begraafplaats vertelt Ramp: „Soms heb je daar een liturgie en soms zijn verzoeknummers. Het zangtempo laat ik afhangen van de groep die er is. Toen ik benoemd werd ben ik ook bij de gemeentesecretaris geroepen. Deze zei: denk erom, je moet ook het Morgenrood spelen en andere liederen. Er zijn mensen met hele typische aanvragen. Een keer vroegen ze een stuk uit Dichter und Bauer. Het Waarheen leidt de weg, van Mieke Telkamp, komt vaak voor. Veel mensen denken nog dat het een vroom lied is. Ik probeer alles zo gepast mogelijk te spelen!" Leen Ramp is een bekwaam organist die zichzelf niet graag naar voren dringt. Hij doet zijn werk getrouw en 'in de schaduw'. Daarom haalden we deze muziekvirtuoos nu eens een keer naar de voorgrond.

orgel. Van hem kreeg ik op mijn verjaardag een bijbels dagboek met erin geschreven: voor mijn talentvolle leerling. Ook kreeg ik van hem enkele pedaallessen. Dat beheers ik nu nóg niet. Maar goed, het loopt". „Nadat ik getrouwd was, verhuisde ik naar Engeland. Daar heb ik in diverse Engelse kerken gespeeld. Mijn vrouw heb ik via Hosanna leren kennen. We moesten oefenen voor een stuk van Jan Zwart. Daarin moest een solo gezongen worden door een octet. Bij Hoogendoorn hadden ze een piano en daar oefenden we met z'n achten. Een dochter zong mee en ze is nu al jaren mijn vrouw".

Bewondering

„Het liefst begeleid ik. Vooral een kerkdienst begeleiden vind ik heerlijk. En een koor begeleiden vind ik l| ook fijn. Van de romantische muziek ligt Jan Zwart mij het meest. Bewondering heb ik voor iedereen, maar voor Feike Asma de allergrootste. En Klaas Jan Mulder is ook een virtuoos tot en met".

„Iets verschrikkelijks is het als er een toon blijft hangen. Dat is iets wat ik met een uitvoering gelukkig nooit gehad heb. Tijdens een doopdienst echter gebeurde het dat er op het boven- en onderklavier er een bleef hangen. Dan tob je maar voort, al probeer je met registreren het beste ervan te maken".

Over zijn werk als organist op de begraafplaats vertelt Ramp: „Soms heb je daar een liturgie en soms zijn er verzoeknummers. Het zangtempo laat ik afhangen van de groep die er is. Toen ik benoemd werd ben ik ook bij de gemeentesecretaris geroepen. Deze zei: denk erom, je moet ook het Morgenrood spelen en andere liederen. Er zijn mensen met •'^• hele typische aanvragen. Een keer vroegen ze een stuk uit Dichter und Bauer. Het Waarheen leidt de weg, van Mieke Telkamp, komt vaak voor. Veel mensen denken nog dat het een vroom lied is. Ik probeer alles zo gepast mogelijk te spelen!" Leen Ramp is een bekwaam organist die zichzelf niet graag naar voren dringt. Hij doet zijn werk getrouw en 'in de schaduw'. Daarom haalden we deze muziekvirtuoos nu eens een keer naar de voorgrond.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 januari 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Boskoopse organist Ramp

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 januari 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken