Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zeist geeft krediet voor verkeersveiligheid

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zeist geeft krediet voor verkeersveiligheid

Kwart miljoen moet ergste knelpunten oplossen

3 minuten leestijd

ZEIST - Het college van B en W te Zeist wil een aantal verkeersonveilige situaties In Zeist opheffen en daarvoor een bedrag van 250.000 gulden beschikbaar stellen. Dit bedrag was in de begroting voor 1987 opgenomen om de ergste knelpunten bij verkeersonveilige situaties met name voor (brom)fietsers op te lossen.

Een van de voorstellen van het college is de verbreding van het laatste gedeelte van de Karpervijver voor de aanleg van een fietspad, dat moet aansluiten op het fietspad langs de Lageweg.

Bovendien wordt een fietspad aangelegd langs het gebouw van Openbare Werken en wordt een oversteekvoorziening gemaakt op de Driebergseweg naar het fietspad langs de Laan van Beek en Royen. De verkeersregelingsinstallatie op de Driebergseweg wordt aangepast voor fietsers die deze weg willen oversteken. In de Waterlgeweg komt een middengeleider met verlichte dwangpljlen, zodat fietsers de oversteek niet meer in een keer behoeven te maken. De Waterlgeweg moet daartoe aan beide zijden over een lengte van veertig meter worden verbreed. Ook de Koelaan zal aan de kant van de Waterlgeweg over een afstand van 25 meter iets worden verbreed, zodat automobilisten vanaf de Waterlgeweg richting Bunnik veiliger kunnen invoegen. Bromfietsers op de Waterlgeweg richting Koelaan worden op veertig meter voor de kruising naar het naastgelegen fietspad geleid. Op deze wijze wil men de steeds voorkomende conflicten tussen fietsers en auto's die vanaf de Koelaan de Waterlgeweg oprijden voorkomen.

Toegang centrum

Ter vermijding van verkeersongevallen, die vaak voorkomen bij de aansluiting van de Kersbergenlaan op de Utrechtseweg, zijn B en W van plan het rechtdoorgaande en linksafslaande verkeer vanaf de Kersbergenlaan en het rechtdoorgaande verkeer vanaf de Montaubanstraat te stremmen. Het laatste gedeelte van de Kersbergenlaan wordt zodanig versmald dat een fietspad in twee richtingen ontstaat. Het fietspad ligt gescheiden van de verkeersweg. De verkeersregelinstallatie wordt zodanig omgebouwd dat het fietsverkeer los van het overige verkeer kan worden afgehandeld. Gevolg van een en ander is ook dat de Zinzendorflaan en de Kersbergenlaan door automobilisten niet meer als toegangsroute naar het centrum kunnen worden gebruikt. De betrokken bewoners hebben in het verleden daar op aangedrongen.

Ter verbetering van de onveilige situatie bij de uitmonding van de fietspaden op De Clomp 30 (bij het tunneltje onder de Griftlaan) willen B en W de toegang ter plaatse tot het parkeerterrein laten vervallen en daarvoor in de plaats drie parkeerplaatsen laten aanleggen. Bovendien stellen zij voor in de bocht van De ' Clomp een verhoogd plateau aan te brengen om de snelheid van auto's ter plaatse te temperen. Het fietspad langs de Kouwenhovenselaan wordt aangesloten op het fietspad door het tunneltje, zodat fietsers niet meer over de (auto)weg behoeven te rijden als ze van de' wijk Brugakker naar Couwenhoven en omgekeerd willen fietsen. Kan onze regioredactie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 januari 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Zeist geeft krediet voor verkeersveiligheid

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 januari 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken