Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SER: Meer geld nodig voor infrastructuur

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

SER: Meer geld nodig voor infrastructuur

, Achterstand van ruim acht miljard gulden''

2 minuten leestijd

DEN HAAG - Het pleidooi van de Sociaal-Economische Raad (SER) voor veel hogere overheidsinvesteringen in de land- en vaarwegen, luchtvaart, havens, riolering, telecommunicatie en dergelijke, is een noodkreet. Daarvoor mag het kabinet niet doof blijven.

Dat zei FNV-voorzitter H. Pont gisteren tijdens de vergadering van de SER. De SER heeft de regering een advies toegestuurd, waarin staat dat ons land grote schade op zal lopen wanneer de overheidsinvesteringen voor verbetering van de distributiekanalen niet snel worden opgevoerd.

De achterstand in onderhoud aan wegen bedraagt volgens het advies 3,6 miljard gulden en bij rioleringen 4 miljard gulden. Met het onderhoud aan vaarwegen en enkele andere zaken erbij gerekend, komt de totale achterstand op 8,5 miljard gulden. Per jaar wordt er volgens de SER 400 miljoen gulden te weinig voor onderhoud uitgetrokken.

De werkgevers maakten bij monde van NCW-voorzitter Van Eijkelenburg duidelijk „dat we er niet komen" als het kabinet blijft bij zijn standpunt geen extra geld te willen uittrekken, maar een beroep doet op particuliere investeerders. Hij stelde vast dat het bedrijfsleven de mogelijkheid van financiering van infrastructurele werken, eventueel samen met de overheid, enthousiast heeft opgepakt. Naar zijn mening dreigen er nu echter allerlei obstakels. Hij wees in dit verband op projecten waarbij de overheid de exploitatie voor een deel garandeert en de particuliere ondernemer voor een deel het economisch risico draagt.

Effectief

Ook de FNV beschouwt de financiering van infrastructuerele werken door overheid en bedrijfsleven samen als een in beginsel effectief instrument, aldus voorzitter Pont. Het is volgens hem een van de nieuwe wegen die men moet durven bewandelen als de nood hoog is.

Pont sluit het eveneens niet uit dat projecten kunnen worden gefinancierd door toepassing van het profijtbeginsel: wie van een voorziening gebruik maakt moet ervoor betalen, bij voorbeeld via het heffen van tol. Het gaat niet aan op grond van niet-zakelijke en soms ideologische overwegingen toepassing van het profijtbeginsel uit te sluiten of zelfs een discussie daarover verdacht te maken, aldus de FNV-voorzitter.

Volgens L. Laurier van de vakcentrale MHP geeft het advies duidelijk aan dat uitstel van investeringen voor de infrastructuur omwille van het verminderen van het overheidstekort niet meer kan en niet meer mag.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Saturday 21 March 1987

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

SER: Meer geld nodig voor infrastructuur

Bekijk de hele uitgave van Saturday 21 March 1987

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken