Bekijk het origineel

„Townsend draagt alle schuld voor bootramp

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Townsend draagt alle schuld voor bootramp"

Advocaten wijzen vooral naar bemanning

4 minuten leestijd

LONDEN — De Britse maatschappij Townsend Thoresen heeft de volledige verantwoordelijkheid aanvaard voor de ramp met haar veerboot Herald of Free Enterprise bij Zeebrugge, waarbij zeven weken geleden vermoedelijk circa 200 opvarenden zijn verdronken. De advocaten van de maatschappij maakten dit gisteren in Londen bekend.

Zijn collega van buitenlandse zaken, Charles Redman, verklaarde dat Washington tevreden is over het feit dat de Sowjet-Unie instemt met een evenwicht op het gebied van de SRINF-raketten. Maar Washington gaat er niet mee akkoord dat de 72 Pershing-1-A-raketten in WestDuitsland meegeteld worden als raketten voor de kortere afstand die moeten worden verwijderd.

Verder zijn de Verenigde Staten er tegen dat de Sowjet-Unie haar

Redman noemde het door de Sowjet-Unie in Geneve ingediende ontwerp-verdrag „gedetailleerd en substantieel" en zei dat het een afspiegeling lijkt van het principeakkoord

„Townsend Thoresen aanvaardt dat dit ongeluk werd veroorzaakt door eigen fouten en fouten van zijn werknemers", zei advocaat Antony Clarke tegenover een vijf man tellende onderzoekscommissie. Het schip kapseisde omdat de deuren aan de voorkant waren opengebleven. „Een menselijke fout die vermeden had kunnen worden", aldus Clarke.

De Herald of Free Enterprise zal nooit meer onder de vlag van Townsend Thorensen varen, aldus een woordvoerder van de moedermaatschappij P and O. Het 7951 ton metende schip, dat geborgen is en in de haven van Zeebrugge ligt, zal of worden verkocht voor schroot, of aan een andere maatschappij, aldus de woordvoerder. Townsend Thoresen heeft om duidelijke redenen nooit overwogen de veerboot opnieuw in te zetten, hoewel het ondanks de schade structureel intact is gebleven.

Geen instructies

Hoewel Clarke aanvaardde dat pTouwnsend Thoresen betere veiligheidsinstructies had moeten en kunnen uitvaardigen, leek hij ook te suggereren dat de grootste blaam eigenlijk meer de kapitein, de leiding en de bemanning van het schip treft dan Ide procedures van de maatschappij. 3Er waren geen specifieke instructies dat de boegdeuren op de veerboot gesloten moesten worden voor vertrek, want „dat is zo duidelijk" dat die instructies niet nodig zijn, aldus Clarke. Hij verwierp het argument dat Townsend Thoresen herhaaldelijke waarschuwingen heeft genegeerd dat het vaartuig stabiliteitsproblemen had, wat een gevaar zou hebben betekend. „Niemand dacht daarbij aan de mogelijkheid dat het schip zou varen met open deuren", zo zei hij.

De Sowjets brachten gisteren de 72 Pershing-1-A's ter sprake, SRINF-raketten met een reikwijdte van 740 km die in het bezit zijn van de Westduitse luchtmacht. Ze bevinden zich op Amerikaanse bases in de Bondsrepubliek. Moskou wil dat de Amerikanen deze kernkoppen terugtrekken, maar Redman verklaarde dat de VS en de SU in Geneve praten over verwijdering van raketten en lanceerplatforms, maar niet over het elimineren van kernkoppen.

Reeds aan het begin van de ontwapeningsbesprekingen in Geneve hebben de Verenigde Staten er op gewezen dat zij niet willen onderhandelen over systemen die in het bezit zijn van derde landen. Tot nu toe heeft de Sowjet-Unie niet over de Pershing-1A gesproken. Dat zij dat nu ineens wel doet, duidt volgens de Amerikaanse woordvoerder op „een gebrek aan ernst in de onderhandelingen" van de kant van de Sowjet-delegatie. De Sowjet-Unie heeft in Geneve voorgesteld alle in Europa gestationeerde kemraketten voor de middellange afstand, zowel voor de korte dracht -(SRINF) als voor de lange dracht (LRINF), te vernietigen. Voor de middellange-afstandsraketten voor de korte dracht buiten Europa heeft Moskou een evenwicht voorgesteld tussen de Sowjet-Unie en de Verenigde Staten.

De zeven Europese NAVO-landen die samen de Westcuropese Unie vormen, zijn er niet in geslaagd een duidelijk antwoord te geven op de vraag, wat er moet gebeuren met de middellange-afstandsraketten met korte dracht als de Russische SS-20 en Amerikaanse Pershing n en kruisraketten uit Europa verdwijnen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 april 1987

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

„Townsend draagt alle schuld voor bootramp

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 april 1987

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken