Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zuidafrikaanse Raad van Kerken achter Loesaka

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zuidafrikaanse Raad van Kerken achter Loesaka

Langdurig debat over pacifistische motie

2 minuten leestijd

JOHANNESBURG - De Zuidafrikaanse Raad van Kerken heeft zich donderdag op zijn jaarvergadering na een langdurig en emotioneel debat met een overgrote meerderheid van stemmen geschaard achter de opnieuw slotverklaring van Loesaka, waarin het gebruik van geweld door Zuid-afrikaanse bevrijdingsbewegingen wordt gerechtvaardigd.

Letterlijk spraken de deelnemers aan de conferentie van de Wereldraad van Kerken begin mei in de Zambiaanse hoofdstad uit dat „de aard van het Zuidafrikaanse regime de verzetsbeweging dwingt, naast andere middelen ook geweld te gebruiken om een einde te maken aan de onderdrukking".

Aan die conferentie namen ook het Afrikaans Nationaal Congres (ANC), het Panafrikaanse Congres (PAC) en de Nambische bevrijdingsbeweging Swapo deel. Ds. H. Huting, praeses van de synode van de Nederlandse Hervormde Kerk, was eveneens aanwezig.

De verklaring wordt nu toegestuurd aan alle lidkerken van de raad, die hun commentaar erop kunnen geven. Duidelijk is nu al dat ze heftige discussies te weeg zal brengen in de kerken, die misschien zelfs kunnen leiden tot scheuringen in de kerk langs voornamelijk raciale lijnen.

Voor de slotverklaring ter stemming kwam, besprak de raad een motie waarin werd voorgesteld de opmerking te schrappen uit de slotverklaring dat het regime de bevrijdingsbewegingen dwingt tot geweld. De motie van de methodist Peter Storey ontketende een heftig en emotioneel debat. Duidelijk werd dat ook binnen de raad blank en zwart nog min of meer tegenover elkaar staan. Geen enkele zwarte toonde zich voorstander van de pacifistische motie, die het ook niet haalde tijdens de jaarvergadering.

Concentratiekampen

Volgens Storey doet de gedachte dat er geen andere keus meer is dan het opnemen van de wapens „af aan wat het betekent een mens te zijn met een morele verantwoordelijkheid. Het doet me denken aan de nazi-concentratiekampen", aldus Storey, die bijval kreeg van andere blanken.

Veel zwarte sprekers ageerden fel tegen Storey, daarbij verwijzend naar de geschiedenis van de onderdrukking om aan te tonen dat er nauwelijks meer keus is. De discussie draaide niet om theologische of filosofische argumenten, maar louter om politieke. Veelvuldig werd verwezen naar de thuislandenwet van 1913, het Soweto-bloedbad, de regering-Smuts, het aan de macht komen van de Nationale Partij en de blanke kerken. Volgens een van de sprekers was de houding van de blanke kerk: „Als je iemand wilt doden, kun je dat beter langzaam dan snel doen".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 juli 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Zuidafrikaanse Raad van Kerken achter Loesaka

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 juli 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken