Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beginnende vlieger bij [KLM mag ouder zijn

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Beginnende vlieger bij [KLM mag ouder zijn

Tekort dwingt maatschappij tot adverteren

2 minuten leestijd

SCHIPHOL - De KLM verhoogt de aannemingsleeftijd oor cockpitpersoneel van 31 naar 35 jaar. Bovendien raagt de maatschappij voor het eerst na ruim veertig jaar er advertentie vliegers om te solliciteren bij de KLM. Het edrijf ziet zich daartoe gedwongen door een tekort aan gewalificeerde vliegers. Dit heeft een woordvoerder van de XM gisteren meegedeeld.

De KLM heeft slechts een maal ïrder, kort na de oorlog, advertenes geplaatst waarin vliegers werden ïvraagd. De KLM gaat, wanneer de liegers in Nederland niet kunnen worden gevonden, ook in het buitenland werven. In het internationale luchtvaartvakblad Flight zal ook een KLM-advertentie verschijnen waarin vliegers worden gevraagd, zo bevestigde de woordvoerder.

„Tot verhoging van de aannameleeftijd, die zeer vele jaren heeft gegolden, is besloten omdat op de vrije markt in Nederland bij de huidige eisen het aanbod te gering is om aan de KLM-vraag te voldoen", aldus de woordvoerder.

De KLM heeft voor het opleidingsjaar juh 1987 juli 1988 tachtig nieuwe vliegers nodig. Veertig daarvan komen van de Rijksluchtvaartschool, vijf worden via de doorstroomregeling vanuit de luchtmacht en marine aangetrokken. De overige 35 moeten op de vrije markt worden verkregen. Deze markt bestaat tot nu toe uit Nederlandse vliegers in dienst bij Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, Nederlandse vliegers in dienst bij buitenlandse maatschappijen en luchtmacht- en marinevliegers. De markt zal nu mogelijk tot buitenlandse vliegers worden uitgebreid. Tot nu toe was het aantal open sollicitaties dat de KLM kreeg voldoende om in de behoefte te voorzien.

Twijfel

Volgens de president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers VNV, Tj. Duursma, moet de KLM zo diep gaan in het reservoir van vliegers dat inmiddels twijfel over de eigen selectiecriteria is ontstaan. De KLM heeft volgens de VNV-president aan de organisatie gevraagd een regeling te treffen om de proeftijd van twee maanden voor nieuwe vliegers te mogen verlengen tot zes maanden. De VNV stelt zich vooralsnog op het standpunt dat „twijfelgevallen niet moeten worden aangenomen en dat een verbetering van de arbeidsvoorwaarden een beter middel lijkt om mensen aan te trekken die men hebben wil".

De afgelopen twee jaar hebben de andere Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en de Koninklijke Luchtmacht en Marine de behoefte aan nieuwe vliegers van de KLM al duidelijk gevoeld. De aantrekkingskracht van de nationale luchtvaartmaatschappij bleek vanwege de hogere salariëring aanzienlijk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Saturday 15 August 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Beginnende vlieger bij [KLM mag ouder zijn

Bekijk de hele uitgave van Saturday 15 August 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken