Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„TGV moet ook in Den Haag stoppen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„TGV moet ook in Den Haag stoppen"

Bestuurszetel van economisch belang

2 minuten leestijd

. DEN HAAG — De Randstad moet als één geheel aansluiten op de train a grande vitesse (TGV), ook wel 'flitstrein' genoemd. Alles wat van belang is voor de contacten met het buitenland is nu eenmaal verspreid over Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Daarom horen deze drie steden elk eien halte te krijgen op de route van de TGV.

Dat zei burgemeester A. J. E. Havermans van Den Haag gisteren bij de presentatie van het rapport "Den Haag op het goede spoor". Daarin benadrukken diensten en afdalingen van de gemeente Den Haag ten zeerste dat Den Haag straks niet mag worden gepasseerd door de trein die in Frankrijk al met 250 km per uur door hot landschap raast. Het is de bedoeling dat de TGV uiteindelijk tot diep in Duitsland en zelfs, wanneer de Kanaaltunnel gereed is, in Londen komt.

„In Den Haag, dat met de regio meegerekend op economisch terrein de tweede stad van het land is, zijn tientallen internationaal opererende bedrijven gevestigd", zo voeren de opstellers van het rapport aan. Verco^nsuliL'en ^S mee'TetlnteT-nationale Hof van Justitie, het Europees Octrooibureau en de European Cultural Foundation.

Raar

Den Haag is bovendien de bestuurszetel van Nederland. Het zou, zo zei de voorzitter van de Haagse Kamer van Koophandel gisteren, op zijn minst „raar zijn tegenover het buitenland" als die zetel gepasseerd werd. De Kamer van Koophandel ondersteunt, net als het gewest 's-Gravenhage en de gemeente Rijswijk, Den Haag in. haar streven om een halte op de TGV-lijn te krijgen.

Door een flitstrein-halte zouden het vestigingsklimaat, de internationale congresfunctie en het toerisme van Den Haag en omgeving verder kunnen worden uitgebuit.

Groene hart

„Het is goedkoper en -milieuvriendelijker wanneer de trein over het bestaande tracé en dus langs Den Haag zou rijden", stelt een van de drie beschikbare varianten voor. Volgens de andere varianten moet door het groene hart van Holland een nieuw tracé van Rotterdam naar Amsterdam worden aai^gelegd. „Duurder en jammer van het landschap", zo vindt men in Den Haag.

„Stoppen in Den Haag kost natuurlijk wel tijd", zegt wethouder voor vervoerszaken R. Vlaanderen, „maar een reisje van Brussel naar Amsterdam zal met Den Haag als halte erbij toch een uur korter duren dan nu".

Verwacht wordt ,dat de trein veel passagiers aan de luchtvaart zal onttrekken, maar nauwelijks effect zal hebben op het wegverkeer. FFHUdeUr «lOCt ClfcC

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 september 1987

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

„TGV moet ook in Den Haag stoppen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 september 1987

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken