Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zeven prijzen en een premie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zeven prijzen en een premie

4 minuten leestijd

Aan de vele orgelconcoursen werd vorige week zaterdag de eerste editie van de Stichting Orgel Grote Kerk Gorcum toegevoegd. Gekenmerkt door een weifelachtige start en kleine schoonheidsfoutjes, ruimschoots vergoed door met gulle hand toegekende onderscheidingen, mag ook Gorcum er zijn. Zeventien deelnemers (de achttiende was ziek) presenteerden zich op een niveau, waar de juryleden Jan Bonefaas, Jan J. van den Berg en Bram Beekman zich zeer content mee toonden.

De organiserende stichting had voor een driedelige opzet gekozen. Zaterdagmorgen kregen acht jonge amateurs (12 tot 17 jaar) tien minuten de gelegenheid een zelf gekozen orgelwerk te presenteren. De eerste helft van de middag verschenen er zes oudere amateurs (18 jaar en ouder) die elk een kwartier kregen. De tweede helft van de middag trad een drietal aspirant-beroepsorganisten in het strijdperk. Een aantrekkelijke opzet, nu eens niet de eentonige confrontatie met een verplicht orgelwerk.

Jong geleerd...
De jongste deelnemer, Henjo Grisnigt uit Bennekom, net 12 geworden, kwam in de eerste categorie in aanmerking voor een aanmoedigingspremie voor de 'achtste' uit de 'Acht kleintjes' van Bach. Zoiets geeft de jongste orgelburger moed. Een Trio van Krebs en Viernes Carillon (uit 24 Pieces en style libre) waren beide goed voor een eerste prijs. Twee 17-jarige Jannen gingen ermee heen: Jan Hoegee (Leerdam) en Jan Bekkering (Gasselternijveen). Het repertoire van de anderen varieerde van Bute's "Suite in oude stijl" en het Cantabile van Franck tot Bachs "Wachet auf", een Sonate van Festing en Jan Zwarts canonische Psalm 84. Voorwaar, niet gering!

'Oud' gedaan
De tweede categorie deelnemers varieerde in leeftijd van 19 tot 59 jaar. Dat de 22-jarige Sliedrechter Jan Dekker met zijn in alle opzichten overtuigende vertolking van Dankpsalm van Max Reger de eerste prijs kreeg, was duidelijk. Voor mijn gevoel lag dat anders bij de twee tweede prijzen. Om de no. 3 uit opus 59 van Guilmant (Communion) gespeeld door W. Tromp uit Hardinxveld-Giessendam en Buxtehudes Preludium en Fuga in F-dur door de 19-jarige Gerard Westerlaken uit Sleeuwijk onder één noemer te brengen, leek een compromisoplossing tussen de afzonderlijke waarderingen van de juryleden. Hoewel aan Buxtehude wel een en ander bijgeschaafd kon worden, sprak er uit deze vertolking aanzienlijk meer overtuigingskracht. Maar ook hier was het de jury die sprak en de aanwezigen —maar matig vertegenwoordigd— die hoorden. Voor het overige klonken een schools gespeeld Bachkoraal, een vaart missend "Lift up your heads" van Guilmant en een kwalitatief onvoldoende improvisatie over Psalm 84.

Professie
Een drietal aspirant-beroepsorganisten presenteerde zich ten slotte met Arie J. Keijzers Finale uit diens eerste Symfonie (melodie Psalm 147), de Preludium en Fuga in G-dur van Mendelssohn en Francks Choral III. Orgelwerken van zeer hoog niveau. De eerste prijs ging naar de 23-jarige Gorinchemmer Nico Blom voor zijn Franck-vertolking. Blom leverde subliem orgelspel, waarin hij het fraaie Batz/Witte-orgel optimaal beheerste. Bovendien wist hij aan het instrument karakteristieke Franckiaanse klankkleuren te ontlokken. De 22-jarige Arnold Bregman uit Ouderkerk aan den IJssel imponeerde met Keijzers laatste deel uit de eerste Symfonie. Een gematigd modern orgelwerk dat op het eerste gehoor niet in alle facetten weet te boeien. Niettemin werd het vol overtuiging neergezet. Voldoende reden voor de tweede prijs.

Kanttekeningen
De bekendmaking van de prijswinnaars geschiedde 's avonds tijdens het concert dat de juryleden gaven. Bram Beekman excelleerde met werken van Bach, Guilmant en een formidabele weergave van Grisons Toccata. Jan J. van den Berg wierp zich gewoontegetrouw op als pleitbezorger van zijn leermeester Adriaan C. Schuurman, speelde met gulle hand Bach en zelfs Langlais, om te besluiten met Cornelis de Wolfs Finale over Psalm 72. Jan Bonefaas besloot met een improvisatie.
Na lovende woorden van juryvoorzitter Bonefaas —met name over het goede niveau van de vertolkingen, de omgang met het orgel en de gevarieerde keus van orgelwerken— maakte Gorinchems loco-burgemeester, mevr. Kalis-Eysinga, de prijswinnaars bekend. Voor de toehoorders vergat zij te vermelden wie wat had gespeeld. Dat bleef dus onbedoeld een gesloten boek. Jan Dekker en Nico Blom mogen volgend jaar concerteren in de serie van de stichting. Ook dat is een eer.

Voor een volgende editie zou de organisatie zich kunnen bezinnen op het feit of niet minder dan zeven (plus een) onderscheidingen niet wat veel van het goede is. Ook de ruim bemeten tijd tussen het optreden van de kandidaten zou wellicht ingekort kunnen worden. Ten slotte verdient het aanbeveling met een concours van dit niveau wat meer aan de weg te timmeren. Voor een eerste keer zij dit de stichting vergeven maar de volgende keer rekenen we op een professionele aanpak. Gorcum heeft het. Laat het dan ook horen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 1987

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Zeven prijzen en een premie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 1987

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken