Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CONSUMENTAAL

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

CONSUMENTAAL

5 minuten leestijd

Aangepast (I)
„Slechte zit, walgelijk uiterlijk, zeer slechte kwaliteit, onhandig in gebruik, te onderhoudsintensief, meer dwangbuis dan hulpmiddel", luidt de klacht van een rolstoelgebruikster. Een ander verzucht: „Ik dacht voor ƒ 16.000 wel een goede technische wagen te kunnen verwachten. Hij is in een jaar al twaalf keer kapot geweest. Elke dag rijd ik weer met angst van: kom ik wel weer thuis?".
Wie valide is zal niet vaak stilstaan bij de kwaliteit van rolstoelen, taststokken, hoorapparaten, aangepaste blikopeners en andere hulpmiddelen voor gehandicapten. Nou ja, hulpmiddelen: heel wat gebruikers hebben er meer last dan gemak van, waarbij we dan wel zo eerlijk moeten zijn om aan te tekenen dat men eerder geneigd is over slechte dan over goede ervaringen te praten en dat tegenover een teleurgestelde gebruiker misschien wel twintig tevreden klanten staan.
Omdat het een en ander te verbeteren viel aan de kwaliteit van hulpmiddelen voor invaliden en aan de informatie daarover, werd in 1980 de Stichting Warenonderzoek Gehandicapten opgericht. De SWOG, een gespecialiseerde consumentenorganisatie als het ware, heeft ertoe weten bij te dragen dat de afgelopen jaren het kwaliteits- en bruikbaarheidsonderzoek van hulpmiddelen sterk is verbeterd.
Om wat meer aandacht aan haar bestaan te schenken, heeft de Stichting vorige maand een informatiekrant uitgebracht. Het meest opzienbarend daarin zijn de wederwaardigheden van mensen die met hun hulpmiddel behoorlijk in de aap gelogeerd bleken. Uit enquêteformulieren, huisbezoeken en brieven werd een betrouwbaar beeld gekregen van het wel maar vooral het wee op dit terrein. Een redelijk tevreden rolstoelbezitster signaleert bij het gebruik van haar hulpmiddel „toch nog vaak problemen: kapotte banden, afgebroken stanggeleiders, verliezen van bouten en moeren, zwaar om in de auto te trekken".

Aangepast (II)
De kwaliteit van een hulpmiddel is soms zo erbarmelijk dat er ronduit gevaarlijke situaties ontstaan. Regelmatig komt het voor dat een rolstoel losschiet tijdens het vervoer in een rolstoelbus. Oorzaak: het systeem waarmee de rolstoel moet worden vastgezet is zo ingewikkeld dat het verkeerd of zelfs helemaal niet wordt gebruikt. Een gebruikster van onderarmkrukken werd geconfronteerd met het volgende verschijnsel: na anderhalf jaar gebruik schoot er een door wegens het afbreken van een verstelknopje. „Gevolg: een aantal maanden flinke pijn".
Dan is er het probleem van de toepassing. Het hulpmiddel op zich kan dan prima zijn, maar blijkt niet geschikt voor de onderhavige situatie. Een dove dame had een nieuwe bel-installatie nodig. „Het bleek de verkeerde te zijn. De lampen zijn niet te zien, dus heb ik er totaal niets aan. De woningbouwvereniging zegt dat niet zij verantwoordelijk zijn, maar de GMD. De GMD gebeld en die gaf de verantwoordelijkheid aan de woningbouwvereniging. Tot nu toe, na ruim vier maanden, is er niets veranderd".

Over de vormgeving van hulpmiddelen lijken de fabrikanten zich nauwelijks te bekommeren. Een paar reacties: „Er wordt nauwelijks gelet op het uiterlijk van zo'n ding, terwijl het toch continu gebruikt moet worden". „Waarom zo lelijk, zo lomp afgewerkt?". De stichting voegt eraan toe: „De vormgeving roept vaak een ziekenhuissfeer op; er worden ouderwetse materialen gebruikt en de consument heeft geen mogelijkheid om de eigen smaak tot uitdrukking te laten komen. Het kan gelukkig ook anders en tot enkele fabrikant is dan ook het besef doorgedrongen dat ook aan het uiterlijk van een hulpmiddel wat aandacht mag worden besteed. Af en toe kunnen ze dan ook worden aangetroffen: eigentijdse, aantrekkelijk ogende rolstoelen.
Het gebrek aan overzicht, aan goede informatie vormt misschien nog wel de grootste moeilijkheid op het gebied van hulpmiddelen. Een geschikt hoorapparaat of een passende elleboogkruk uitzoeken; ga er maar aan staan. De zogenaamde adviseurs blijken niet zelden bindingen te hebben met een bepaald merk. Soms is de cliënt/patiënt afhankelijk van het contract dat bij voorbeeld een revalidatiecentrum heeft gesloten met een bepaalde fabrikant of winkelier. Tekenend is het volgende relaas van een -inmiddels tevreden- gebruiker: „Het heeft wel veel problemen gegeven voordat we de juiste douche-toiletstoel in het hooglaagbed in gebruik konden nemen. De adviserende personen bij het GAK hebben namelijk een bepaalde voorziening in gedachten. Deze zal doorgevoerd worden; hoe dan ook".

Uitverkoop
Het zal wel inbeelding zijn, maar het lijkt erop alsof de modezaken steeds vroeger in het jaar het herfst- en winterseizoen inluiden. Op het moment dat veel Nederlanders het idee hebben dat de zomer nog goed en wel op gang moet komen hangen de winkels al weer vol met winterspul.
Wie in juli of augustus naar een warm oord op vakantie gaat en de zomergarderobe wat wil aanvullen, vist vaak achter het net. Veel winkeliers maken er een gewoonte van al vroeg in het seizoen te beginnen met afprijzen. Dat kan, nu sinds een paar jaar de Uitverkopenwet niet meer van kracht is.

Niet iedereen is echter even ingenomen met de huidige situatie. De consument raakt lichtelijk verward door de uiteenlopende afprijsperioden. Ondernemers zijn evenmin onverdeeld gelukkig; slechts een derde van hen waardeert de door het vervallen van de wet verkregen vrijheid. Wel probeert men hier en daar op plaatselijk niveau afspraken te maken. Zo zijn zeventien modedetaillisten in Enschede tot een akkoord gekomen: adverteren en opruimen geschiedt gezamenlijk en gelijktijdig. „De detaillist", aldus een van de initiatiefnemers in het blad Detailhandelsbulletin, „hoeft niet bang te zijn dat de concurrentie eerder afprijst dan hij en ook voor de klanten is het een rustig idee. Wanneer de opruiming geen vaste begindatum heeft, wordt de klant argwanend".
Een herinvoering van de Uitverkopenwet zit er voorlopig niet in. Op Economische zaken herinnert men zich nog levendig het grote aantal overtredingen. Aan dweilen met de kraan open bestaat daar geen enkele behoefte.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 14 september 1987

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

CONSUMENTAAL

Bekijk de hele uitgave van maandag 14 september 1987

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken