Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EP uit kritiek op Belgische vignet

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

EP uit kritiek op Belgische vignet

Algemeen vervoersbeleid vertraagd

2 minuten leestijd

STRAATSBURG - „Dit rapport tekent het falen van de raad. Nog steeds is er geen gemeenschappelijk vervoersbeleid. Dat leidt tot maatregelen als in België. De mogelijke invoering van een vignet voor niet-Belgische weggebruikers moet van de baan. Zo'n besluit discrimineert, werkt grensbelemmerend, schept een gevaarlijk precedent en is op z'n minst teleurstellend".

Met deze woorden laakte CDA'er P. A. M. Cornelissen, lid van het Europees Parlement, deze week het Europese vervoersbeleid. Hij toonde zich met name geërgerd over het voornemen van de Belgische regering om buitenlandse automobilisten te belasten voor het gebruik van het Belgische wegennet.
Cornelissen eiste politieke en juridische maatregelen. Hij stond daarin niet alleen. Alle sprekers in het vervoersdebat uitten kritiek op het voorstel van de Belgische regering. De met vervoerstaken belaste commissaris Clinton Davis zei niets te kunnen doen, omdat België nog geen definitief besluit genomen heeft.

Heffingen
De hoogte van de heffingen op het wegvervoer, het belangrijkste onderwerp van het debat, verschilt per land sterk. Het gaat hierbij om motorrijtuigenbelasting, accijns op brandstof en, zij het meer incidenteel, om tolheffing. Vooral de verschillen tussen motorrijtuigenbelasting en accijns kwamen aan de orde. Het grote verschil in de hoogte van de heffingen belemmert het streven naar een gemeenschappelijk vervoersbeleid.
Ir. L. van der Waal, die de SGP, het GPV en de RPF in de raad vertegenwoordigt, merkte evenals anderen op dat het wegwerken van de sociale verschillen tenminste zo belangrijk is. Hij legde de vraag voor of het nationale beleid op dit gebied niet moet worden vervangen door het zogenaamde territorialiteitsprincipe.
Het parlementaire rapport over de heffingen stelt namelijk voor om de verschillen in motorrijtuigenbelasting te laten verdwijnen, door deze belasting per gereden kilometer te heffen in het land waar de weggebruiker is. Het gaat daarbij om het vrachtverkeer.
Van der Waal stelde voor om te onderzoeken of harmonisatie mogelijk is door gelijktijdige verlaging van de motorrijtuigenbelasting en verhoging van de brandstofaccijns. Daarmee zou het nationaliteitsidee gehandhaafd blijven. Het amendement van de SGP/RPF/GPV-vertegenwoordiger werd met ruime meerderheid aangenomen.

De Europese Gemeenschap wil dat er in 1992, wanneer er een interne markt moet zijn, een gemeenschappehjk vervoersbeleid is. Het Europees Parlement bleek uiteindelijk niet bereid om daarop gerichte voorstellen van de Europese Commissie zonder meer over te nemen en nam gisteren een minder vergaand rapport van de vervoerscommissie van het parlement aan. CDA'er Cornelissen stemde als enige christendemocraat tegen het rapport van de vervoerscommissie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 september 1987

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

EP uit kritiek op Belgische vignet

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 september 1987

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken