Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Aandacht voor het produkt, maar ook pressie uitoefenen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Aandacht voor het produkt, maar ook pressie uitoefenen"

De Consumentenbond, van amateuristische tot professionele organisatie

6 minuten leestijd

„De samenwerking tussen consumentenorganisaties zal in de toekomst nog noodzakelijker zijn dan nu al het geval is. De belangen van de consument zijn in de afgelopen 25 jaar steeds serieuzer genomen, maar het kan nog beter. Samenwerking is daarvoor een voorwaarde".

Dat zegt directeur D. * Westendorp van de Consumentenbond in een gesprek naar aanleiding van het feit dat hij daar op 1 oktober 25 jaar in dienst is. Voor die dag heeft de Consumentenbond een symposium georganiseerd met als titel "Consumentenwerk nu en straks". Diverse sprekers zullen de toekomst van het consumentenwerk vanuit Nederiands, Europees en mondiaal perspectief schetsen. Westendorp begon een kwart eeuw geleden als invalkracht. Hij studeerde economie en had geld nodig. Zijn studie heeft hij niet meer afgemaakt omdat hij bleef 'hangen'. Westendorp: „Ik raakte steeds meer geïnteresseerd in de dynamiek van het consumentenwerk en de mogelijkheden die het had". Hij vertelt hoe de bond is uitgegroeid van een vrij amateuristische organisatie die vooral met vrijwilligers werkte en zo'n 25.000 leden telde, naar een professionele organisatie met ruim een half miljoen leden die „als een bedrijf" functioneert. „Dat moet ook wel", zegt Westendorp „als er 165 mensen werken die zich op verschillende terreinen bewegen. Als je als organisatie serieus genomen wilt worden, moet dat wat naar buiten gebracht wordt voor 100 procent kloppen. Als het maar voor 99 procent goed is, word je gepakt op die ene procent. Daarnaast moeten ook de cijfertjes kloppen als een organisatie deze omvang heeft".

Pressie
De groei van de Consumentenbond schrijft de directeur toe aan de combinatie van aandacht voor het produkt en het uitoefenen van pressie: „Dat spreekt aan. Wij hebben vergeleken met andere landen de grootste penetratiegraad, dat wil zeggen dat wij relatief bij de meeste gezinnen binnenkomen. De Engelse en Amerikaanse organisaties (die er ongeveer hetzelfde uitzien) zijn uiteraard groter, maar die landen zijn ook veel groter". Daarnaast is de groei te danken aan het feit dat de leden veel invloed hebben op het beleid van de bond. „Wij zijn financieel en politiek geheel onafhankelijk".
In de beginjaren hield de bond zich voornamelijk bezig met de „enge informatiefunctie" op het gebied van produkten en prijzen. Daar zijn nu verschillende zaken bij gekomen, zoals de informatievoorziening over en onderzoek naar de volgens hem ondoorzichtige dienstensector. Daarnaast speelt de organisatie veel meer in op maatschappelijke ontwikkelingen.

Telefooncampagne
De instrumenten die worden gebruikt zijn eveneens veranderd. Een van de nieuwe methoden is bij voorbeeld de telefooncampage. Af en toe wordt er een dag een nummer opengesteld waar mensen over een bepaald onderwerp hun grieven kunnen spuien en vragen kunnen stellen. Dit „zware middel" heeft volgens Westendorp vaak direct effect.
Hij gebruikt het voorbeeld van de telefooncampagne nadat de banken hadden geweigerd met de consumentenorganisatie rond de tafel te gaan zitten om te praten over voorwaarden voor bankrekeningverkeer en een in te stellen klachtenregeling. Na de campagne en de rapportage zijn de gesprekken over deze materie binnen de Sociaal-Economische Raad op gang gekomen. Het voorwaardenoverleg is nu afgerond en het zou volgens Westendorp mooi zijn als in de toekomst de geschillencommissie Postbank, die aangesloten is bij de Stichting Consumentenklachten, en de door de banken zelf ingestelde geschillencommissie bankzaken in elkaar op zouden gaan.
De bond is financieel onafhankelijk en de contributie voor de leden wordt zo laag mogelijk gehouden. Alleen voor losse publikaties moet extra worden betaald. Een telefoontje met een klacht of een verzoek om bemiddeling kost een lid niets. Er staan evenwel in de toekomst grote uitgaven te wachten, die met behulp van nieuwe informatiesystemen moeten worden gerealiseerd. Daar wordt nu al geld voor gereserveerd. Het is mogelijk dat de Consumentenbond in de toekomst van de zogenoemde 06-9-koopnummers van de PTT gebruik gaat maken.

Vriesvak
Op het gebied van de nieuwe informatiesystemen als bij voorbeeld computerlijnen zou Westendorp graag samenwerking tussen Consumentenbond en Konsumenten Kontakt (KK) tot stand zien komen. Uiteindelijk zou de directeur echter graag samenwerking op alle terreinen waar de beide organisaties zich mee bezig houden tot stand zien komen, zodat alle consumenten voortaan als één blok naar buiten treden en dubbel werk wordt vermeden. Tot nu toe is samenwerking tussen beide organisaties echter onmogelijk gebleken. „Het gaat ons echter om een taakverdeling, geen fusie. Het is jammer dat KK niet de positie van de consument centraal stelt, maar zijn eigen identiteit", aldus Westendorp.
Westendorp was in 1985 een van de opstellers van de nota "Consumentenbeleid in nieuw perspectief", die inmiddels de bijnaam "de 5-december-nota" heeft gekregen en door KK ooit als een onwelkom sinterklaascadeautje werd betiteld. In de nota werden voorstellen gedaan om de taken op het gebied van consumentenwerk tussen de Consumentenbond en Konsumenten Kontakt te verdelen. Inmiddels zijn de voorstellen uit de nota voorlopig 'in de koelkast' beland, en volgens KK-directeur Donia zelfs in het diepvriesvak. Westendorp: „Ik moest wel even slikken toen ik dat hoorde. Dat was ook niet afgesproken".

Internationaal
Ook internationaal moeten consumentenorganisaties samenwerken, zo meent Westendorp. De bond is lid van de BEUC, de Europese organisatie van consumentenorganisaties en de lOCU, de Internationale Unie van Consumentenorganisaties. Westendorp is net teruggekeerd van het wereldcongres van de lOCU dat afgelopen week in Madrid werd gehouden. Tijdens het congres van de lOCU, met ruim 130 aangesloten organisaties uit meer dan 50 landen in Europa, Afrika, Azië, Noord- en Zuid-Amerika, werd hij gekozen tot vicevoorzitter. De Nederlandse Consumentenbond is een van de meest prominente leden, geen geringe prestatie voor zo'n klein land, zegt Westendorp niet zonder trots.
Er waren dit keer voor het eerst vertegenwoordigers uit Polen, Hongarije en China. De Hongaren zijn al eens op bezoek geweest in Nederland om te kijken hoe een consumentenorganisatie werkt. „Zij zijn natuurlijk enigszins gehandicapt door het systeem waarbinnen zij moeten opereren. Toch zijn ook bij hen bepaalde ontwikkelingen zichtbaar. Zo wordt al gesproken over een regeling voor klachtenbehandeling". Hij noemt het frappant dat consumentenorganisaties kennelijk de enige organisaties zijn die op voet van gelijkheid met elkaar kunnen praten: „Verschillen tussen de landen lijken dan weg te vallen". Dat consumentenorganisaties zich misschien in de toekomst op politiek gevoelige terreinen zouden begeven, lijkt hem uitgesloten.
Er ligt nog een hoop werk te wachten, aldus Westendorp. Zo is onlangs in de Verenigde Naties een resolutie consumentenbescherming aangenomen. „Die moet nu vertaald worden in wetgeving in de aangesloten landen. Dat is vooral in een groot aantal Derde-Wereldlanden, waar het consumentenwerk pas op gang is gekomen, een moeizaam proces".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 september 1987

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

„Aandacht voor het produkt, maar ook pressie uitoefenen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 september 1987

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken