Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wetsvoorstel ‘kooit' onderwijsvrijheid

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Wetsvoorstel ‘kooit' onderwijsvrijheid

Prof. Drop op lustrumcongres SBLO:

3 minuten leestijd

UTRECHT - Prof. mr. H. Drop vindt dat de vrijheid van inrichting van het onderwijs in en door het wetsvoorstel op de basisvorming voor 12- tot 15-jarige leerlingen „zwaar gekooid" is. Drop vindt het ook onaanvaardbaar dat de eindtermen voor het basisonderwijs bij ministeriële beschikking kunnen worden vastgesteld. „Hierdoor dreigen inspectie en onderwijsraad voor niet minder dan tien jaar op sterk water gezet te worden".

Drop, tot morgen bijzonder hoogleraar Onderwijsrecht aan de Vrije Universiteit, zei dit vanmorgen in Utrecht tijdens het eerste lustrumcongres van de Stichting Bijzondere Leerstoelen Onderwijs (SBLO), dat als thema "Onderwijsrecht: actueler dan ooit" meekreeg. Met een rede getiteld "Vrijheid van inrichting, vogelvrij?" bekritiseert Drop de mate waarin de overheid de vrijheid van anderwijs inperkt.

In de organisatie van het onderwijs als geheel, maar ook in de interne organisatie van de school, waartoe onder andere het vakkenpakket behoort, hebben schoolbesturen nog maar nauwelijks ruimte voor eigen beleid. Alleen in de pedagogisch-didactische relatie tussen docent en leerling is er nog sprake van vrijheid.
Dat eindtermen voor het basisonderwijs door de minister alleen kunnen worden vastgesteld, is voor Drop onaanvaardbaar. De hoogleraar meent dat daarmee inspectie en onderwijsraad buiten spel worden gezet, om de weg voor het ministerie vrij te maken. Vanaf morgen wordt Drop als hoogleraar opgevolgd door de CDA-senator mr. dr. A. Postma.

Discriminatie
Prof. mr. A. Koekkoek, hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg, hield vanmorgen een lezing over "Onderwijsvrijheid en een Wet gelijke behandeling". Zo'n wet mag, zo zei Koekkoek, geen nieuwe discriminatie oproepen en moet de vrijheid van onderwijs ontzien.
Het onlangs gepubliceerde initiatiefvoorstel van de PvdA-fractie van de Tweede Kamer noemde Koekkoek „geen haar beter" dan het verguisde regeringsvoorstel uit 1981. Het PvdA-voorstel zegt de vrijheid van onderwijs te respecteren. Maar dit „wetsvoorstel raakt evenwel juist een van de pijlers van de onderwijsvrijheid: de aanstelling van onderwijzers. Wanneer het bestuur niet meer de godsdienstige richting van de bijzondere school mag bepalen door bepaalde eisen te stellen aan de opvattingen van personeel, wordt de vrijheid van onderwijs wezenlijk aangetast", aldus Koekkoek.
Positiever is Koekkoek over het recent bekend geworden voorstel voor een Wet gelijke behandeling. „Door afweging van grondrechten lijkt het voorstel in beginsel een aanvaardbare weg te wijzen om discriminatie tegen te gaan zonder nieuwe discriminatie op te roepen.
De derde spreker op het congres, drs. B. de Haan, directeur-generaal voor het basisonderwijs op het ministerie van onderwijs, hieid een lezing over het onderwerp „Hoe regel je meer met minder". Volgens  De Haan " bedreigt de snelle totstandkoming van onderwijswetgeving de kwaliteit hiervan.
„De politiek bepaalde tijdsspanne kan van negatieve invloed zijn op het eindprodukt. Doordacht en verantwoord wetgeven vraagt een bepaalde hoeveelheid tijd. Wordt die niet genomen, dan loopt men het risico sneller te moeten repareren dan anders wellicht nodig zou zijn geweest. Of men betaalt de prijs in de vorm van invoerings- en uitvoeringsperikelen, maatregelen die met terugwerkende kracht worden ingevoerd en seculaire wetgeving, aldus De Haan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 september 1987

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Wetsvoorstel ‘kooit' onderwijsvrijheid

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 september 1987

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken