Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Volgend jaar elke dag file voor de Waalbrug

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Volgend jaar elke dag file voor de Waalbrug

Waardenburg krijgt verkeersproblemen

4 minuten leestijd

WAARDENBURG - De nieuwe Waalbrug tussen Waardenburg en Zaltbommel is in 1994 of 1995 klaar. Rijkswaterstaat wil niet verhullen, dat op dat traject van de A-2 en ook in het dorp Waardenburg grote problemen gaan onstaan met betrekking tot de verkeerssituatie.

De laatste jaren moesten eerder gemaakte prognoses drastisch worden bijgesteld. De laatste zes jaar geven een stijging van 24 procent van het aantal voertuigen dat de Waalbrug passeert te zien. Dat is veel meer dan een paar jaar geleden werd voorzien. De stijging heeft vooral te maken met de lage benzineprijzen, de verhoging van de prijzen van het openbaar vervoer en de inkomensgroei van de bevolking.

De Waalbrug is vol en kan niet meer verkeer verwerken. De files zullen steeds langer worden en men verwacht dat, als de verkeersintensiteit zo blijft groeien, ook de Waalbrug elke dag te horen zal zijn bij de filemeldingen op de radio. Daar valt niet aan te ontkomen, want een alternatieve route is er niet en de avondspits duurt zo lang (gemiddeld van 15.00 tot 19.00, uur), dat het voor de weggebruiker geen zin heeft een uurtje later of vroeger weg te gaan.

Met betrekking tot de verbreding van de Waalbrug heeft Rijkswaterstaat in eerste instantie' met elf varianten gewerkt. Na schifting bleven er twee alternatieven over. Variant vijf gaat uit van tweemaal drie rijstroken. Daarbij wordt de bestaande brug in het plan opgenomen voor langzaam verkeer. Variant zeven gaat uit van tweemaal vier rijstroken, waarbij de huidige Waalbrug verdwijnt en er een geheel nieuwe moet worden aangelegd. Daarin zitten aparte stroken voor langzaam verkeer. In beide varianten wordt uitgegaan van aansluitingen naar zowel Waardenburg als Zaltbommel. De aansluiting naar Zaltbommel zal hoe dan ook verschuiven naar het zuiden, zodat ook de Van Heemstraweg moet worden omgeleid.

Start

Nog deze maand wil Rijkswaterstaat met de plannen naar Den Haag voor een voorlopige instemming. Daarna gaan dé plannenmakers met de betrokken gemeenten om de tafel zitten. Over ongeveer vier maanden moet dan een definitieve keuze gemaakt worden tussen de twee varianten. Rijkswaterstaat hoopt in 1991 te kunnen beginnen met de werkzaamheden en denkt voor de bouw van de nieuwe brug drie tot vier jaar nodig te hebben. Bij de bouw zal rekeiiing worden gehouden met geluidswerende voorzieningen (schermen van vier tot vijf meter hoog) en landschappelijke voorzieningen.

Het is moeilijk te voorspellen wat het gevolg van de verkeerstoename in zijn algemeenheid voor het dorp Waardenburg is. Automobilisten gebruiken Waardenburg om het knooppunt Deil te ontwijken. Dat wil niet zeggen dat bij een verkeerstoename van 24 procent het aantal automobilisten dat di^ sluiproute gebruikt, in gelijke mate zal toenemen.

Duidelijk is wel, dat bij filevorming op de •A-2 het verkeer in Waardenburg vast komt te zitten omdat het verkeer de opritten naar de A-2 ook niet opkan. Een gevolg is misschien wel dat, als men merkt dat niet veel tijdwinst is te halen op de sluiproute, automobilisten toch weer de A-2 blijven volgen.

Rijkswaterstaat zal met de gemeenten moeten gaan bekijken, hoe hindernissen binnen de bebouwde kom van Waardenburg kunnen worden gebouwd. Daarbij kan gecacht worden aan extra stoplichten, zodat het minder aantrekkelijk wordt om de route te nemen. Over twee weken wordt begonnen met het overzichtelijker maken van de invoegstroken en het verlengen daarvan. Verder zullen maatregelen genomen moeten worden om de staart van de files te beveiligen. Alleen al voor dat laatste is een bedrag van drie ton uitgetrokken, en wel voor de aanschaf van mechanische apparatuur.

Inspraak

Gezien de zorgwekkende vooruitzichten voor alle inwoners van de gemeente Neerijnen, wordt op korte termijn een bijeenkomst belegd met Rijkswaterstaat, waarbij alle burgers betrokken worden. Die bijeenkomst zal plaatsvinden kort na vaststelling van de conceptnota over enkele weken.

Het project van Deil tot Zaltbommel gaat tussen de 150 en 200 miljoen gulden kosten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 oktober 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Volgend jaar elke dag file voor de Waalbrug

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 oktober 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken