Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe brug over Meppelerdiep gereed

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nieuwe brug over Meppelerdiep gereed

Verkeer door binnenstad de helft minder

3 minuten leestijd

MEPPEL — Vorige week vrijdag is in Meppel de nieuwe brug over het Meppelerdiep (officieus) in gebruik genomen. Dank zij deze brug kan nu veel (vracht)verkeer, dat voorheen het stadscentrum en de woonwijken doorkruiste —en daar steeds meer hinder veroorzaakte— rond Meppel worden geleid. Berekend is, dat door deze brug het verkeer in de Meppeler binnenstad met ongeveer de helft zal afnemen.

Met de totstandkoming van de brug is het Meppeler stadsvemieuwingsproject, waarmee in 1984 een aanvang is gemaakt, in de afrondingsfase gekomen. Van meet af aan werd de al jaren bepleite brug over het Meppelerdiep door de Meppeler stadsbestuurders gezien als 'onmisbaar' voor het welslagen van de stadsvernieuwing.

Voor het behoud van het karakteristieke centrum van Meppel vond men het namelijk nodig dat de verkeersdruk aanzienlijk zou verminderen. Nu de brug eenmaal een feit is, zal -volgens de prognoses- het (vrachl)verkeer in de binnenstad met de helft afnemen, terwijl er een kortere verbinding is ontstaan tussen de beide industrieterreinen. Ook de bereikbaarheid daarvan is aanzienlijk verbeterd.

Het streven van het Meppeler gemieentebestuur is om alle vrachtverkeer vanuit het zuiden en het oosten naar en van de industrieterreinen via de nieuwe brug 'om de Noord' te leiden (dus via de provinciale weg Meppel/Zwartsluis) en zo min mogelijk via de wijk Koedijkslanden (Randweg). De Randweg zal dienst gaan doen als lokale toegangsweg naar de nieuwe brug over het Meppelerdiep.

Geluidshinder

Deze weg wordt ^ thans gereconstrueerd. Om de geluidshinder voor aanwonenden zoveel mogelijk te beperken is gekozen voor asfaltering. De snelheid van het verkeer zal worden getemperd door de aanleg van oversteekplaatsen en versmallingen. Ook wordt het wegvak voorzien van fietsstroken.

Van de vijftien miljoen, die de nieuwe brug heeft gekost, heeft Meppel ^slechts' een miljoen hoeven te betalen; de rest werd gedekt door verschillende subsidies.

In h«t project zijn ook begrepen de reconstructie van de Randweg en een deel van de Industrieweg en de aanleg van de toegangswegen tot de nieuwe brug en aansluiting op de Zomerdijk. Deze weg wordt overkruist door de nieuwe verbinding en kon daardoor zijn oorspronkelijke tracé handhaven. Maar ook werd gekozen voor handhaving van het huidige tracé, omdat deze weg cultuurhistorische en landschappelijke waarden heeft, welke op deze wijze het minst verstoord werden.

Het Meppelerdiep staat bekend als hoofdvaarweg, waarvan jaarlijks zo'n 6000 schepen (beroepsvaart) gebruik maken. Maar omdat de nieuwe brug geen of nauwelijks belemmeringen mag opleveren voor het wegverkeer, is gekozen voor een vrije doorvaarhoogte van 5,5 meter, waardoor de brug nog maar voor een op de acht schepen omhoog hoeft.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 oktober 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Nieuwe brug over Meppelerdiep gereed

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 oktober 1987

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken