Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Levend water

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Levend water

4 minuten leestijd

Maar het water, dat ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven. Johannes 4:14

Dat heeft deze vrouw uit Sichar ook niet geweten die morgen, dat haar leven op die dag geheel veranderen zou. Maar Christus wist het wel. We lezen: Hij "moest" door Samaria gaan. Hij wilde in gesprek komen met deze vrouw.
Hij kende haar leven. Dat weet Hij van u en mij ook. Hij zei tot deze vrouw dat haar leven niet goed was: ze leefde samen met een man, die haar wettige man niet was. Toch wilde Jezus met haar spreken. Hij begon met haar te spreken over water. Deze vrouw kwam op het heetst van de dag om water te putten uit de Jacobsbron. Jezus ging tot haar spreken over ander water: levend water. Hij bedoelde daarmee de Heilige Geest en alles wat de Heilige Geest neemt uit Christus en waar Hij ons deel aan geeft: vergeving van zonde, vrede met God, wederliefde tot Hem. Dat "levende water" bood Hij deze vrouw aan.
Zij kende Christus nog niet. Maar Hij maakte zich aan haar bekend. Het was alsof Hij zei: „Vrouw, u kent dit levende water voor uw ziel nog niet, maar Ik kan en wil het u geven". Zo biedt Hij het ook ons aan: dat water des levens, de levendmakende kracht van Zijn Geest. Kent u het niet?
Hij wil u Zijn Geest geven om u te leren wat u niet kent. En we leven toch zo dicht bij de bron van dit levende water. Wat zal het erg zijn in de tijd der genade geleefd te hebben, zo dicht bij de bron, en er toch niet van gedronken te hebben. Dan zal uw plaats zijn bij de rijke man uit de gelijkenis, die in de helse smart geen druppel water had om zijn tong te verkoelen. Werd het bij u anders? Werd u het moe om almaar te lopen naar de bronnen van deze wereld, daaruit te drinken en toch zo leeg, zo diep ongelukkig te blijven?
Werd de zonde van uw leven u tot schuld? Kreeg u dorst? Maar nu een andere dorst naar God? Kwam er dorst naar verzoening van uw schuld? We mogen u zeggen: uw dorst kan gelest worden. Hij zegt tot u: o, alle gij dorstigen, komt tot de wateren. Dit levende water van de vergeving van onze schuld, de vernieuwing van ons hart, de gemeenschap met God in Christus, zoals de Heilige Geest dat werkt in ons hart. Dat levende water lest de dorst van uw hart. Dat laat geen leegte, geen vuile smaak in uw geweten achter. Dit levende water vervult ons hart met blijdschap.
Daardoor wordt ons hart vol van de liefde van God in Christus. En wie eenmaal van dit water gedronken heeft, die verlangt naar meer. De Heere Jezus geeft ons dit water des levens niet zo dat we daar nu verder altijd op teren kunnen. Dan zouden we Hem niet meer nodig hebben. Het nieuwe leven uit Christus, door de Heilige Geest, verlangt iedere dag naar versterking. En daarvoor gaf Hij de belofte: Het water dat Ik hem geven zal, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven.
Het wordt geen stilstaand water. Door de Heilige Geest wordt het een fontein van levend water in ons. Dat water welt op tot altijd nieuwe versterking, zoals we het nodig hebben voor het leven in de strijd hier op aarde. En eenmaal -na hun sterven- in de eeuwigheid zal het Lam -Christus- hen weiden en hun een leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren. Openbaring 7:17.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1987

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Levend water

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1987

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken