Bekijk het origineel

Evangeliserende moslims zetten Groot Brittannië naar hun hand

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Evangeliserende moslims zetten Groot Brittannië naar hun hand

„Christendom geeft Europeanen geen leiding in dagelijks leven''

9 minuten leestijd

Op biezen matten zitten ongeveer honderd jonge mensen te luisteren naar een in een driedelig kostuum geklede heer van middelbare leeftijd. „Mohammed is de genade van Allah, de sleutel tot het paradijs", verkondigt Salim Khan, een Brit van Pakistaanse afkomst, aan de islamitische gelovigen. Er zijn echter ook "kaffers" (heidenen) onder het gehoor. Op die niet-islamitische Britten zijn de samenkomsten van de "Islamitische Groep" in feite gericht. We zijn in een islamitische zendingsbijeenkomst terechtgekomen. Londen is de locatie, in de grote moskee bij het Regent's Park.

Na afloop spreken een paar jongelui van Aziatische afkomst me aan. Of ik een moslim ben. Op een ontkennend antwoord volgt een boeiende poging om een verandering in die toestand te brengen. Deze jongeren, nog maar nauwelijks de tienerleeftijd te boven, blijken fanatieke 'zendelingen' voor de zaak van Mohammed, de profeet van de islam, te zijn. Hun doel is duidelijk. Een devote jongeman met een pluizig baardje legt me uit dat het christendom aan de Europeanen geen leiding voor het dagelijks leven geeft. „Het christendom heeft geen wetten voor het eten van voedsel, voor het gedrag, of voor de omgang met vrouwen. Daarom worden de vrouwen in Europa gedegradeerd door ze naakt op reclame voor auto's en chocolaatjes te laten poseren. Wat ik van de Europeaan wil? Ik wil dat de Europeanen de islam bestuderen en moslim worden".

Popzanger
Emir (leider) van deze jeugdgroep is niemand minder dan Yusuf Islam, beter bekend als Cat Stevens. In 1977 werd deze wereldberoemde popzanger moslim. „Ik leerde voor het eerst iets over de islam door mijn oudere broer David. Hij reisde naar Jeruzalem en bezocht allerlei heilige plaatsen, waaronder de Al- Aksa-moskee. De sfeer was zo anders dan in de christelijke en joodse heilige plaatsen. Hij was ondersteboven van het gedrag van de moslims en hun vredige vorm van eredienst. Zodra hij in Engeland terug was, kocht hij de Koran voor me en gaf me die, omdat hij wist dat ik leiding nodig had. Ik was als een stuurloze boot zonder richting, maar als ik de Koran las was het alsof deze voor mij was gemaakt en ik voor de Koran...".
Voor Cat Stevens was de overgang naar een nieuwe godsdienst meer dan een verandering van naam. Zijn leven veranderde, de gitaar ging aan de wilgen, Allah vult zijn bestaan. Hij stichtte een islamitische kleuterschool in Londen en beijvert zich sterk voor de invoering van een islamitisch onderwijssysteem. Ook is Yusuf (Cat) zelf zeer actief in het winnen van anderen voor zijn overtuiging. Schokkend is het om daar als christen getuige van te zijn.

Onwennig
Na afloop van de toespraak over "Mohammed als genade van Allah" introduceert Cat Stevens een jonge Engelsman van een jaar of 25 en plaatst hem in het midden van de groep. „Charles heeft te kennen gegeven moslim te willen worden, en wil ons daar deelgenoot van maken". Op plechtige wijze moet Charles vervolgens te kennen geven dat hij deze stap geheel vrijwillig zet. Daarna moet hij de islamitische geloofsbelijdenis —er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet— in het Arabisch nazeggen. Het gaat nog wat onwennig, maar over een paar maanden zal hij hele gebeden in het Arabisch kennen en zelf ook weer een zendeling voor de islam zijn. Na het opzeggen van die geloofsbelijdenis wordt Charles stevig omhelst door Yusuf en hij hoort nu bij de 'club'. „Al je vroegere zonden zijn vergeven", deelt Yusuf plechtig aan Charles mee. Een huivering gaat door me heen; ik heb de neiging aan de groep te vragen wat ooit de Farizeeën al wisten: „Wie kan de zonden vergeven dan God alleen?"

Hoofddoel
Hoewel ook in West-Duitsland en Frankrijk veel zendingswerk door de islam wordt bedreven, is Groot-Brittannië duidelijk het hoofddoel van het islamitische zendingswerk in Europa. Het moet als springplank fungeren voor verdere islamitische invloed in de gehele Engelstalige wereld. De invloed en betekenis van de islamitische gemeenschap van 2 miljoen leden en hun zendingswerk worden duidelijk gevoeld in grote delen van Groot-Brittannië. Vooral de Pakistaanse moslims, die vaak al tientallen jaren in Engeland wonen, spreken vloeiend Engels en willen 'hun' Engeland graag zo islamitisch mogelijk zien. Ze zijn geen gastarbeiders, maar immigranten. Gedreven door een ijzeren overtuiging komen ze ijverig voor hun levensprincipes uit, niet alleen op vrijdag als ze naar de moskee gaan, maar ook door de week. Een land dat eens vooraan stond in het uitsturen van christelijke zendelingen, is nu het doelwit van moslimzending geworden.

Hoofdstad
Londen is het hoofdkwartier van de Islamitische Raad van Europa, die de islamitische zending op het vasteland van Europa en in Groot-Brittanië coördineert. Is het een wonder dat Londen soms de "Hoofdstad van de Arabische Wereld" wordt genoemd? Onder islamitische druk heeft de BBC (de Britse omroeporganisatie) besloten al haar uitzendingen in het Arabisch te beginnen met het reciteren van de Koran, het heilige boek van de islam. Moslims zetten de regering onder druk om zich aan de islamitische in plaats van de Britse wetgeving te mogen houden, en niet zonder succes. Het Hogerhuis heeft nog maar kort geleden besloten dat de islamitische manier van echtscheiden rechtskracht heeft voor de Britse wetgeving. Het is dus genoeg om drie maal „Ik scheid van je" tegen je vrouw te zeggen om daadwerkelijk gescheiden te zijn!
Daarnaast eisen moslims met succes dat in ziekenhuizen en scholen speciale 'moslim-maaltijden' worden geserveerd. Op het moment is een felle schoolstrijd gaande. Moslims eisen voor hun dochters islamitische scholen, gefinancierd door de overheid. Aan de Universiteit van Londen is nu ook een Moslim College verbonden, waar de islam het uitgangspunt van de lessen en de docenten is. Een belangrijke leraar is Sheikh Gamal Soliman Manna, de imam (voorganger) van de gigantische 'zendingsmoskee' in Regent's Park, waar we ook Yusuf Islam aantroffen. De geestelijke 'ligging' en doelstelling van het Moslim College is daarmee ook wel duidelijk. Voor een gering bedrag kunnen Britten meer leren over de zogenaamde "heerlijkheid" van de islam.

Burgemeester
Sinds vorig jaar heeft Bradford in het graafschap Yorkshire een moslim als burgemeester. In plaats van met de gebruikelijke christelijke gebeden, begon hij zijn ambtstermijn met de islamitische rituele buigingen. De meerderheid van de inwoners van Bradford komt uit Azië, waaronder vooral veel islamitische Pakistani's. In veel steden hebben de drie grote partijen moslims op verkiesbare plaatsen staan, zodat Engeland intussen veel islamitische bestuurders heeft. Dat is ook in overeenstemming met de financiële macht die moslims in Albion hebben. Grote delen van de binnenstad van Londen zijn in het bezit van Arabieren. De bouwprojecten van Britse moslims zijn bovendien niet van de lucht. In Leicester wordt een Islamitisch Studiecentrum ter waarde van minstens 50 miljoen gulden gebouwd. Dit centrum zal naast een moskee ook een instituut voor hogere studies, een bibliotheek, conferentiezalen, sporthallen en dergelijke omvatten. De gemeenteraad heeft hiervoor een terrein van bijna 10 hectare ter beschikking gesteld.

Bezoldigde zendings werkers
In meer dan 1500 moskeeën door het hele land wordt wekelijks door ruim 2000 imams de boodschap van de islam verkondigd. In Bradford is een Moslim Zending Trainings College geopend, terwijl in Bolton, Lancashire, grond is gekocht voor de bouw van een islamitische universiteit. In Dewsbury, een kleine stad in West-Yorkshire, staat de belangrijkste moskee van Engeland. Hoewel kleiner dan de moskee in Regent's Park, vinden hier veel meer activiteiten plaats. Een daarvan is de opleiding van ongeveer 300 moslimstudenten tot predikers van de islam. Overal worden islamitische boekwinkels geopend, met inmiddels meer dan 3000 titels in de Engelse taal. "Het Evangelie volgens de islam", "De Verkondiging van de islam", "Jezus in de Koran" en soortgelijke boeken zijn overal te koop. Cassettes en videobanden met de verkondiging van de islam circuleren overal. Vooral de Ahmadiyyah Beweging, een sekte binnen de islam, besteedt veel geld aan de bekering van Engeland. Op het hoofdkantoor voor het zendingswerk in Groot-Brittannië vertelt de nationale zendingsleider Ataul Mujeeb Rashed dat zijn beweging elf bezoldigde zendingswerkers in het Verenigd Koninkrijk onderhoudt, naast tientallen moskeeën. Door middel van boeken, folders en een „voorbeeldige levensstijl" wil deze beweging laten zien dat het christendom niet de antwoorden op de problemen van Europa heeft, die de islam wel zou hebben. Hun meest gebruikte folder probeert, uiteraard zonder succes, aan de hand van de Bijbel te bewijzen dat Jezus slechts een profeet was. Een grafiek boven het bureau van Ataul Mujeeb laat zien dat de elf zendelingen in 1985 een 'topjaar' hadden, door 92 mensen tot hun vorm van islam te bekeren.

Uitgenodigd
Heeft al deze inspanning succes? Niet op grote schaal. Toch zijn er steeds weer geboren en getogen Britten die hun heil liever zoeken bij Mohammed dan bij Christus, waar we in de moskee in Regent's Park maar al te duidelijk op gewezen werden. Naar schatting 6000 geboren 'christenen' hebben zich sinds 1980 bij de islam aangesloten. Nog maar kort geleden verscheen in de Engelse kranten het verhaal over Mohammed Sadiq, die 55 jaar geleden door zijn ouders nog Albert Webb was gedoopt.
Hoewel hij pas drie maanden geleden moslim werd, volgt hij met andere bekeerlingen een training in de moskee in Dewsbury. Zowel de grondbeginselen van de islam als de methodiek om de islam te verkondigen worden hem daar aangeleerd.

Waarom deze Albert nu Mohammed heet? „Ik ging 50 jaar naar de kerk, en nooit groette mijn buurman me. Toen werd ik te eten uitgenodigd bij iemand die ik helemaal niet kende. Dat was een moslim".

Stimulans
De hopeloos verdeelde Anglicaanse Kerk maakt het haar leden ook niet werkelijk moeilijk om de overstap naar de islam serieus te overwegen. Bij de opening van de prachtige moskee van 10 miljoen gulden in Glasgow had aartsbisschop Thomas Winning een ontmoeting met Dr. Abdullah Omer Naseef, secretaris-generaal van de Wereld Moslim Bond, die uit Saoedi-Arabië was overgevlogen voor deze festiviteit. Aartsbisschop Winning zei bij die gelegenheid: „Elke groep of gemeenschap die God eert en liefde, vrede en recht verspreidt, voldoet zeker aan Gods wil". En ook de overtuiging van een man als David Jenkins, bisschop van Durham, doet de moslims in Engeland zeker goed. Volgens hem is het immers „niet nodig dat christenen in de goddelijkheid en de opstanding van Christus geloven". En juist daar ligt het wezenlijke verschil tussen het christendom en de islam.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 december 1987

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Evangeliserende moslims zetten Groot Brittannië naar hun hand

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 december 1987

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken