Bekijk het origineel

Teveel leerstof in ref. geschiedenismethode

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Teveel leerstof in ref. geschiedenismethode

Na evaluatie besluit over tweede druk

2 minuten leestijd

GOUDA — De geschiedenismethode voor het reformatorisch basisonderwijs "Er is geschied" is te omvangrijk. Leerkrachten die met deze methode werken komen lang niet door de stof heen. Dit werd zaterdag in Gouda tijdens de jaarvergadering van de sectie basisonderwijs van de Kontaktvereniging van Leerkrachten en Studerenden op gereformeerde grondslag (KLS) opgemerkt.

De methode is op dit moment in gebruik bij tachtig reformatorische scholen. De werkgroep Geschiedenis, bestaande uit vertegenwoordigers van de Gereformeerde Onderwijzers en Leraren Vereniging (GOLV) en de KLS, bracht de methode in 1980 op de markt. De werkgroep is momenteel toe aan een evaluatie. Werkgroepvoorzitter A. L. Snijders zei dat men moet bezien of de methode op niet-essentiële zaken bekort kan worden. Tijdens de evaluatie zal ook worden gesproken over een eventuele tweede druk van "Er is geschied".
Het 'waarom' van de methode werd door het werkgroeplid H. J. van Berkum naar voren gebracht. „Omdat de noodzaak tot het stichten van eigen scholen op gereformeerde grondslag onvermijdelijk voert tot het ontwikkelen van eigen methoden". Het geschiedenisonderwijs neemt, na het godsdienstonderwijs, een belangrijke plaats in. „Geschiedenis wordt primair bepaald door de grondslag van Gods Woord. Het is een voortdurende strijd tussen het godsrijk en het satansrijk. Voor een ieder komt het er op aan of die strijd ook de goede strijd is".

Selectie
Van Berkum noemde het christendom de ziel van de geschiedenis. De methode "Er is geschied" is opgebouwd vanuit de kerkgeschiedenis en bestrijkt een breed veld. „Daarbij zijn we onze tijd vooruit door geschiedenis te geven in samenhang met de nieuwe vakgebieden geestelijke stromingen en maatschappelijke verhoudingen".
Uit de vergadering kwam het verzoek aan de werkgroep om een selectie van onderwerpen uit de methode te maken. Van Berkum wilde daar niet van weten. „Als werkgroep kunnen we dat niet doen op een manier waar iedereen content mee is. ledere school moet een eigen afweging maken. Bekijk zelf wat mogelijk is en wat niet. Maak flexibel gebruik van de methode".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 14 december 1987

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Teveel leerstof in ref. geschiedenismethode

Bekijk de hele uitgave van maandag 14 december 1987

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken