Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van der Hoek als rector Driestar geïnstalleerd

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Van der Hoek als rector Driestar geïnstalleerd

„Erfgoed Reformatie eigentijds vertolken"

3 minuten leestijd

GOUDA — „De praktijk van het reformatorisch onderwijs is om het erfgoed van de Reformatie eigentijds te vertolken in onderwijs en opvoeding". Dat zei dr. G. van der Hoek gisteren in Gouda bij zijn installatie als rector van de scholengemeenschap De Driestar. Van der Hoek volgt P. Mulder op, die de opleiding tot predikant aan de Theologische school van de Gereformeerde Gemeenten is gaan volgen.

De voorzitter van het bestuur, G. H. Verweij, sprak bij het afscheid van Mulder van de bemoeienissen die de Heere met de Driestar heeft. „Maar voor Mulder heeft Hij een andere opdracht. Hij riep hem tot predikant. Daar dienen wij amen op te zeggen".
Namens alle medewerkers van De Driestar nam economieleraar J. W. van der Werken afscheid van Mulder, die vijf jaar als rector aan de school verbonden is geweest. „Iedereen is ervan overtuigd dat jij vijf talenten hebt gekregen en ze ook gebruikt. Je dacht overal aan, was op de hoogte met alle gebeurtenissen, gaf leiding aan een groot gezelschap, bleef eenvoudig en was een uitstekende leerkracht". Het echtpaar Mulder werden verschillende cadeaus aangeboden.

Duizendmaal
De scheidende rector zei in zijn afscheidstoespraak dat hij zijn levensweg wel duizendmaal had overdacht. „Is mijn plaats dan niet op school? Ik werkte en leefde hier op De Driestar met de volle liefde van mijn hart. Maar God riep en zou een mens dan geen gehoor geven aan de roep om te volgen, ondanks het feit dat hij in zichzelf alleen maar vijandschap waarneemt? Met deze God te gaan is immers geen moeten, maar een mogen".
De tijd waarin hij decaan was noemde Mulder de mooiste jaren. „Het is boeiend om jongeren bij hun keuze te helpen". De leerlingen, tijdens de bijeenkomst in ruime mate aanwezig, typeerde hij als de hoofdmoot van de school. „Om jullie vorming draait alles. Jullie spontaniteit was ontwapenend op de verkeerde momenten maar zorgde ook voor ontspanning". Mulder ging ook in op de identiteit van de school. „Deze moet dagelijks gestalte krijgen binnen het kader van de grondslag van de school. Met trouw aan, in innerlijkheid verbondenheid met en dienstbaar aan de kring waar we voor zijn".

Spanningsveld
De nieuwe rector begon voorzichtig. „De echte praktijk ligt nog voor me dus wat ik zeg is een geïdealiseerd beeld van een buitenstaander. Het spanningsveld tussen ideaal en werkelijkheid zal in de komende tijd wel openbaar komen".
Van der Hoek stelde een vraag aan het docentenkorps. „Hebben we naast het vakinhoudelijke ook levensbeschouwelijk iets door te geven? U bepaalt in sterke mate het gezicht van de school. De kwaliteit van het onderwijs draait het meest om de docent. Ik hoop een plaats in uw midden te vinden. Om met oprechtheid dienstbaar te mogen zijn in de praktijk van het reformatorisch onderwijs".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1987

Reformatorisch Dagblad | 34 Pagina's

Van der Hoek als rector Driestar geïnstalleerd

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1987

Reformatorisch Dagblad | 34 Pagina's

PDF Bekijken