Bekijk het origineel

Pieter d'Hont (70) ook goed voor doopvonten, graven en portretten

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Pieter d'Hont (70) ook goed voor doopvonten, graven en portretten

Maker van "Anne Frank''en "Beatrix" in Drents museum

4 minuten leestijd

ASSEN - Wie over het Utrechtse Janskerkhof loopt, kan het zeer charmante beeldje dat Anne Frank voorstelt niet ontgaan. Wie op de Gedempte Singel in Assen staat, ziet de Bronzen Marskramer voorbijwandelen. In Delfzijl kan men de 'gebronsde' Commissaris Maigret uit Simenons politieromans ontmoeten. "Europa en de Stier" vindt men in Groningen. Bronzen portretkoppen van koningin Beatrix, kardinaal Alfrink en Ajax-baas Jaap van Praag zijn allerwegen. Eén ding bindt al die beelden samen: hun maker is de 70 jaar geworden Pieter d'Hont.

Deze op 24 april 1917 in Hilversum geboren bekende Utrechtse beeldenmaker heeft in een kleine halve eeuw tijd zo'n tweehonderd opdrachten uitgevoerd in meer dan dertig plaatsen in ons land. D'Hont kreeg na zijn verjaardag een grote overzichtsexpositie in het Centraal Museum van de Domstad, waar hij officieus de stadsbeeldhouwer is. Die expositie werd in december overgenomen door het Drents Museum aan de Brink in Assen. Daar kan men nog tot 29 februari genieten van de "Beelden van Pieter d'Hont" en hem op video over zijn leven en werk horen vertellen. Daar blijkt ook dat D'Hont 'boetseerder' èn 'houwer' is.
Heel wat van zijn werken heeft hij nièt tot stand gebracht door ze uit bestaande materialen als steen los te hakken, dus van buiten af naar binnen toe arbeidend. Maar juist door ze van binnen uit te boetseren rond een raamwerk van draad en/of gaas. Overigens: dat steen-houwen gaat hem ook prima af. Zijn thema's ontleent D'Hont vaak aan de Bijbel, de mythologie, de geschiedenis en het dagelijks leven. Zijn materialen variëren van natuursteen, klei, hout, was en brons tot keramiek en beton. Tal van doopvonten, gevelstenen, reliëfs en grafmonumenten kwamen uit zijn atelier, en zijn boetseerwerk bestaat vaak uit grote vrijstaande beelden, portretbustes en veel kleinplastiek, waaronder mooie dieren (zoals het lieftallige brons "Merrie en veulen" in Utrecht).
Op de Asser expositie zijn zo'n zestig werken van D'Hont te zien, waaronder een replica van "Anne Frank" en van het portret van onze Koningin. Echt monumentale stukken lenen zich niet zo voor het tentoonstellen in een vitrine, dus zijn "Drinkend paard" bleef in Baarn, zijn "Stier" op één poot staat stevig in Alphen a/d Rijn, het reusachtige beeld van een man met kind op de schouders vertoeft in Utrecht en de watergeus Coppelstock (anno 1987) kijkt nog steeds uit over de haven van Den Briel... Toch blijft er genoeg over om -ook via de mooie catalogus van Jan Teeuwisse- een goede indruk te krijgen van de kwaliteit en veelvormigheid van D'Honts kunstenaarschap.
Als hoogtepunt van zijn monumentale kunst geldt zijn fontein met vijf grote beeldengroepen in Zwijndrecht. Hij besteedde daar zo'n zeven jaar aan. D'Hont is een leerling van prof. Jan Bronner (bekend als maker van de Hildebrandbeelden in de Haarlemmerhout) en werkte aanvankelijk direkt naar de natuur. In 1940 won hij de zilveren medaille van de Prix de Rome met de kalksteensculptuur "Ontkiemen", beïnvoed door de Indische tempels. Na de oorlog moest hij aanvankelijk vooral leven van opdrachten voor toegepaste beeldhouwkunst: doopvonten, monumenten, graven. Later werkt D'Hont minder naturalistisch, meer gestileerd, met een minimum aan decoratie en geïnspireerd door kunstenaars als Maillol, Manzu en Henry Moore.
Naast 'verheven' thema's vinden we ook werk als "Meisje met schooltas", "Vrouwtje met stola", "Vrouw in stoel" of het reliëf "Treincoupé". Zijn beeldje "Edison" werd voor muziekliefhebbers een bekende onderscheiding. Kortom: een tentoonstelling om te gaan zien. Kijk ook in uw kerk rond: misschien is de doopvont ontsproten aan brein en handen van de nog zeer bedrijvige Pieter d'Hont. En geniet bij de Utrechtse Janskerk van "Anne Frank". Pieter d'Hont op 70-jarige leeftijd in zijn atelier bezig met liet boetseren van een dierfiguur die hem steeds boeit: de stier of bizon.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 december 1987

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Pieter d'Hont (70) ook goed voor doopvonten, graven en portretten

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 december 1987

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken