Bekijk het origineel

Slepersoorlog R'dam voorlopig van de baan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Slepersoorlog R'dam voorlopig van de baan

Koor en sluit alleen 'wilde' contracten af

2 minuten leestijd

ROTTERDAM - De sleepbootoorlog, die op 1 januari leek te gaan woeden in de haven van Rotterdam, is voorlopig uitgebleven, omdat nieuwkomer Kooren er op de Rotterdamse sleepmarkt niet in is geslaagd behoorlijke contracten in de wacht te slepen. Directeur Kooren van Ton Kooren Internationale Marine Services BV zei gisteren dat hij er alleen in geslaagd is contracten af te sluiten met enige „wilde rederijen", die slechts „te hooi en te gras" Rotterdam aandoen.

Voorlopig zullen de havensleepdiensten van monopolist Smit Internationale dan ook niet erg bedreigd worden door de activiteiten van Kooren. Kooren kondigde vorig jaar aan een behoorlijk stuk van de markt van Smit af te pakken door 20 procent onder de tarieven van Smit te gaan zitten.


Om de zes sleepboten, die Kooren in de Verenigde Staten heeft gekocht, niet allemaal werkloos langs de kant te laten liggen, wordt een aantal boten te werk gesteld bij sleepwerkzaamheden in Terneuzen en wordt verder werk gezocht op de Noordzee. Kooren blijft echter optimistisch over zijn mogelijkheden in Rotterdam. De meeste sleepcontracten hebben namelijk een opzegtermijn van zes maanden en om op 1 januari te kunnen starten, hadden de rederijen hun contracten met Smit voor 30 juni moeten opzeggen. Kooren hoopt met ingang van volgend jaar echter wel een behoorlijk aantal opdrachten te hebben.


„Schadelijk'


Bij de Vervoersbond FNV is de verwachting dat de enkele sleep die Kooren te verzorgen krijgt niet gehinderd zal worden door boze personeelsleden van Smit. De plannen van Kooren hebben tot grote onrust onder de sleepbootbemanningen bij Smit geleid, omdat dit bedrijf ook zonder Kooren al een overcapaciteit heeft en het aantal boten en personeelsleden moet verminderen.


Ir. H. Molenaar, directeur van het Gemeentelijk Havenbedrijf van Rotterdam, kijkt met gemengde gevoelens aan tegen de mogelijke tarievenslag bij het aanbieden van sleepbootdiensten. Volgens hem zou bij een verdere afslanking bij Smit een grote sociale onrust kunnen ontstaan, die „buitengewoon schadelijk" is voor de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven.


Molenaar zou het een goede zaak vinden, als de cao die de bonden afsluiten met Smit Internationale ook bindend zal worden verklaard voor nieuwkomer Kooren. In die omstandigheden zouden de voorwaarden waaronder het personeel te werk wordt gesteld voor beide concurrenten gelijk zijn.


Overcapaciteit


Molenaar voorziet dat de overcapaciteit bij de havensleepdiensten alleen maar groter wordt. Het aantal zeeschepen dat Rotterdam aandoet, is al jarenlang redelijk stabiel, terwijl door de technische verbeteringen aan de schepen de behoefte aan sleepboothulp geleidelijk afneemt, aldus Molenaar.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 1988

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Slepersoorlog R'dam voorlopig van de baan

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 1988

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken