Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meer vliegers van luchtvaartschool

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Meer vliegers van luchtvaartschool

3 minuten leestijd

SCHIPHOL — De Rijksluchtvaartschool te Eelde zal de capaciteit die vrijkomt doordat de activiteiten voor de luchtmacht daar worden beëindigd gebruiken om het nijpend tekort aan vliegers bij de KLM op te vullen. Dit heeft een woordvoerder van het ministerie van verkeer en waterstaat gisteren bevestigd.

Hoeveel extra burgervliegers daardoor in opleiding kunnen worden genomen, kon de woordvoerder nog niet zeggen. Dit komt omdat de luchtmacht groepen van sterk wisselende grootte naar de Rijksluchtvaartschool stuurt. Nu zijn op de RLS 72 vliegers in opleiding. Ieder half jaar beginnen 24 nieuwe kandidaten aan hun opleiding, die in totaal twee jaar duurt. De RLS zit met deze aantallen op dit moment aan het maximumaantal leerlingen dat kan worden opgeleid.

In de tweede helft van dit jaar gaan geen militaire vliegers meer naar Eelde. Tot nu toe kregen aankomende militaire vliegers daar een deel van de theorie-opleiding en de zogeheten selectietraining. Na deze training, die in totaal ongeveer dertig vlieguren omvat, wordt bepaald of de kandidaat verder kan gaan met het militaire deel van de vliegopleiding.

Een werkgroep van de luchtmacht bestudeert al enige tijd de vraag hoe de militaire vliegeropleiding moet worden opgezet, met als uitgangspunt dat deze in „een strak militair kader" moet worden geplaatst, aldus de luchtmachtvoorlichter. Daarbij wordt volgens hem gedacht aan een concentratie van do opleiding op één militaire basis. Welke dat moet worden staat nog niet vast, zo zei hij.

De actieve vliegopleiding zal in de toekomst door een civiel bedrijf worden verzorgd. Ook de Rijksluchtvaartschool te Eelde komt hiervoor in aanmerking.

Het besluit van de luchtmacht geen gebruik meer te maken van de diensten van de RLS komt op een moment dat de toekomst van de school in de huidige vorm onzeker is. Minister Smit-Kroes (Verkeer) heeft de mogelijkheden tot privatisering van de school laten onderzoeken, maar nog geen besluit over de toekomst genomen. De opleidingscapaciteit van de RLS was afgestemd op de vraag van de KLM. De RLS leverde gemiddeld veertig vliegers per jaar aan de KLM af.

KLM blij

Een woordvoerder van de KLM toonde zich „uitermate blij" over de ruimte die er bij de RLS komt voor de opleiding van verkeetsvliegers. Die ruimte zal trouwens onvoldoende zijn om aan de vraag van de komende jaren te kunnen voldoen. De KLM schatte in juli 1987 het tekort aan vliegers de komende drie jaar op ongeveer 6 procent op het totaal van 800 vliegers. De KLM twijfelt nog over een nog grotere uitbreiding van de produktie^ met als doel in 1992, wanneer Europa zonder grenzen moet zijn, tot de grootste luchtvaartmaatschappijen van dit werelddeel te behoren. Een nog grotere produktiestijging heeft tot gevolg dat tot en met 1992 nog meer vliegers dan al was voorzien zullen moeten worden aangetrokken. Ook zal de KLM dan buitenlandse vliegers moeten aantrekken. Ook buiten Nederland wordt echter het tekort aan gekwalificeerde vliegers groter.

Behalve van de RLS krijgt de KLM Nederlandse vliegers uit de vrije markt, afkomstig van andere luchtvaartmaatschappijen en van de luchtmacht en marine. Het zijn deze defensie-onderdelen die in toenemende mate vliegers aan burgerluchtvaartmaatschappijen kwijtraken en daardoor in de problemen geraken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Saturday 30 January 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Meer vliegers van luchtvaartschool

Bekijk de hele uitgave van Saturday 30 January 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken