Bekijk het origineel

Belangstelling voor een andere Bach

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Belangstelling voor een andere Bach

Capriccio zag goede kapstok voor verrassende Carl Philipp Emanuel

4 minuten leestijd

Het mag merkwaardig worden genoemd dat C. P. E. Bach concerten schreef voor orgel en orkest, aangezien zijn vader die vorm niet beoefende. Daarmee bracht Carl Philipp Emanuel overigens nog niet iets nieuws onder de zon, want Handel schreef reeds zulke werken. Later zouden Haydn, de Fransman Corette en anderen volgen. C. P. E. Bach wist aan zijn werken wel een extra voornaamheid mee te geven. Zijn muziek is in de melodievoering gevoelig, rijk aan harmonische, ritmische en metrische contrasten, waardoor ze soms grillig, maar nooit verward of chaotisch aandoet.

Het Carl Philipp Emanuel Bach Kammerorchester onder leiding van Hartmut Haenchen tekent voor een schitterende uitvoering, daarbij op orgel bijgestaan door Roland Münch. fiet orgel dat Münch bespeelt („het orgel van prinses Anna Amalie von Preussen") geeft een extra, belangrijke dimensie aan deze cd. Het is gebouwd door orgelmaker Johann Peter Migend (1753-1756) voor een kerk in Berlijn-Karlshorst. Mogelijk dat Bach jr. dit instrument nog zelf heeft bespeeld.

Het fijnzinnig spelende orkest en organist Münch blijken uitnemend op elkaar te zijn afgestemd. Er wordt op zo



Carl Philipp Emanuel Bach (I.) met de Hamburger pastor Christoph Christian Sturm en "Der KUnstler". danige wijze gemusiceerd, dat deze muziek, waarvoor doorgaans niet zo veel belangstelling bestaat, plotseling toch veel indruk maakt. Uiterst fijne muziek, van een ongekende schoonheid. (Capriccio 10135).

Afgebakend

Het label Capriccio verdient waardering door de correcte en mooi afgebakende wijze waarop het aandacht besteedt aan C. P. E. Bach. Daardoor wordt duidelijk dat deze Bach een uiterst groot oeuvre van uiteenlopende composities heeft nagelaten. Op de cd "Sechs Sinfonien für Streicher" (Capriccio 10106, ook verkrijgbaar op lp en me) beluisteren we weer het Kammerorchester onder leiding van Haenchen in een zestal symfonieën voor strijkers. Heerlijke muziek, van een grote voornaamheid en zeggingskracht, zoals alleen een Bach die maar in het leven kon roepen. Het is overigens niet direct de muziek die Bachs zoon bekendheid gaf. Zijn verhandeling over het klavierspel, die bijna tweehonderd jaar lang invloed had op uitvoerende musici, bracht deze Bach meer roem dan zijn muziek. Hij speelde tevens een rol in de ontwikkeling van de nieuwe sonate-vorm, speciaal in zijn achttien symfonieën, die door Haydn en Mozart hogelijk werden gewaardeerd.

De werken van Carl Philipp Emanuel Bach zijn vaak emotioneel van aard, het produkt van een ontwikkelde en diep doorleefde muzikaliteit. Kennelijk had men eerst een kapstok nodig om tot grootschalige uitgaven vim de muziek van Bach jr. over te gaan. Die meent men dit jaar gevonden te hebben. Maar ook zonder kapstok hadden we onze welgemeende waardering voor deze uitgaven wel uit durven spreken.

Dalitz beëindigt de voorstelling met Preludium und Fuge über den Namen B.A.C.H. van papa Liszt waarin hij op een deftige wijze te keer gaat, climaxen desondanks onvoldoende benut en hier en daar teveel spichtigheid aan de •dag legt. In zo'n schitterend werk is een crescendo-rol trouwens een onding dat veel schone registratiemomenten de das om doet. N.a.v. "Romantische Orgelmusik", Joachim Dalitz, Jehmlich-Orgel des Schauspielhauses Berlin, Uitg. Capriccio, vert. Sound Products Loosdrecht. Ned. J. van't Hul

Jean Costa

Soms ontkom je er niet aan om naar de lade met onvoldoendes te grijpen. Met betrekking tot de nieuwe cd van organist Jean Costa zie ik althans geen andere uitweg. "Festive Music for Organ" staat er op het doosje. En dat had producent PG-Records nou net niet moeten doen, want er staat voor geen spat feestelijkheid op de schijf. Of je moet het een feest vinden om te luisteren naar afgelikte stukken als de Marche Nuptiale van R. Wagner (gewoon de Bruiloftsmars: „Daaaaar komt de bruid..."), Marche Nuptiale van F. Mendelssohn (bij ons beter bekend als Hochzeitsmarsch) of het Ave Verum Corpus van het snoezeltje Mozart. Voeg daarbij een zoetigheid je als Prière a Notre Dame van L. Boëlmann en het versleten Air van J. S. Bach en de potsierlijke vertoning is compleet. Onbegrijpehjk dat zoiets op cd uitkomt. Van Jcan Costa wil ik wel aannemen dat hij tot meer in staat is dan hij hier laat horen. Op deze cd bespeelde hij het orgel in de St. Johannis-Kirche te Braunschweig. Het cd-booklet bevat noch een foto van het orgel, noch vermelding van de dispositie, noch een foto van de organist, noch informatie over de man, no.ch een toelichting op het programma. Zo moet het dus ook al niet. Wat je noemt een dikke onvoldoende.

N.a.v. "Festive Music for Organ", Jcan Costa, orgel; Uitg. PGRecords, Ned. vert. Dureco Wcesp. J. van 't Hul

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 februari 1988

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Belangstelling voor een andere Bach

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 februari 1988

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken