Bekijk het origineel

„Tweede aansluiting op rijksweg A-15

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

„Tweede aansluiting op rijksweg A-15"

Hardinxveld-Giessendam uit wensen:

3 minuten leestijd

HARDINXVELD-GIESSENDAM - De gemeente Hardinxveld-Giessendam wil een tweede aansluiting op de rijksweg Rotterdam-Nijmegen. De op- en afritten zouden moeten komen bij de boogbrug over de snelweg die de Sliedrechtse Rivierdijk met de Hardinxveldse Peulenlaan verbindt. Of de wens zal worden gehonoreerd hangt mede af van Rijkswaterstaat en de gemeente Sliedrecht.

Hardinxveld-Giessendam beschikt momenteel over één aansluiting op rijksweg A-15, bij de Nieuweweg. B en W achten dit echter niet voldoende. Ze vrezen dat een toenemende verkeersstroom niet op veilige wijze kan worden opgevangen. Oplossing van dit probleem zoeken B en W in het tot stand brengen van een tweede aansluiting. Die zou gezien de ligging van woonbebouwing en industriële vestigingen in Hardinxveld-Giessendam, aan de westzijde van de gemeente moeten komen. Het college spreekt daarbij voorkeur uit voor een verbinding met de snelweg nabij de Zwijnskade ("De Kaai"), ter hoogte van de grens met de gemeente Sliedrecht.

Of de op- en afritten er werkelijk komen hangt onder meer af van Rijkswaterstaat. Deze instantie ontwikkelt op dit moment plannen om het totale rijkswegtracé vanaf Alblasserdam tot het verkeersknooppunt Gorinchem te verbeteren. In dit kader is het de bedoeling dat het viaduct over de Nieuweweg omstreeks 1990 wordt gerenoveerd. Ook renovatie van het viaduct over de Stationsweg in Sliedrecht is noodzakelijk.

Tijdelijk

Rijkswaterstaat is tot de conclusie gekomen dat tijdens de viaductwerkzaamheden er elders tijdelijke aansluitingen op de snelweg nodig zijn. Volgens B en W van HardinxveldGiessendam komt daarvoor alleen de locatie bij "De Kaai" in aanmerking. Zij pleiten er bij Rijkswaterstaat voor om de gewenste aansluiting op de snelweg bij de boogbrug permanent te maken. De kosten hiervan bedragen, inclusief een nieuwe brug, naar schatting 8 miljoen gulden. Het college is bereid een gedeelte van dat bedrag voor haar rekening te nemen.

Overigens zal in de toekomst de boogbrug bij "De Kaai" toch moeten worden vervangen, melden B en W. De doorrijhoogte is onvoldoende, de breedte leent zich niet voor aanleg van tweemaal drie rijstroken.

Aansluiting

Een probleem dat zich voordoet bij volledige en permanente aansluitingen nabij "De Kaai" is dat dan de snelwegaansluiting bij de Stationsweg in Sliedrecht zou moeten verdwijnen. Volgens normen van Rijkswaterstaat is de afstand tussen "De Kaai" en de Stationsweg te gering om beide punten met de rijksweg verbonden te houden. Ook met het gemeentebestuur van Sliedrecht wil het Hardinxveld-Giessendamse college daarom in overleg treden.

Wanneer Rijkswaterstaat volledige en permanente aansluiting afwijst, zouden B en W toch graag een op- en afrit aan de noordelijke kant van de A-15 gerealiseerd zien. Hiervan zou gebruik kunnen worden gemaakt door invoegend verkeer in de richting Rotterdam, en uitvoegen verkeerd uit de richting Gorinchem.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 maart 1988

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

„Tweede aansluiting op rijksweg A-15

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 maart 1988

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken