Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buschauffeur zwaar beroep

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Buschauffeur zwaar beroep

2 minuten leestijd

Chauffeur zijn op een stadsbus is een zwaar beroep. Dat blijkt uit het proefschrift van dr. M. Kompier, die onlangs in Groningen promoveerde. In zijn proefschrift met de titel "Arbeid en gezondheid van stadsbuschauffeurs" doet Kompier verslag van zijn onderzoek naar het werk van chauffeurs op stadsbussen. Hieruit blijkt dat het berijden van een stadsbus heel wat vergt van een chauffeur.

Oorzaken van de zware belasting van stadsbuschauffeurs zijn: de onregelmatige werk- en rusttijden, de verkeerssituatie, het rijden op tijd (tempodwang), de omgang met passagiers, het voortdurend trillen en schokken van de bus, het lawaai en de uitlaatgassen en de inrichting van de buscabine.

De firma Abimex BV uit Ridderkerk is begonnen met de import van het Poolse merk FSO. Er is inmiddels een netwerk van 40 dealerbedrijven opgezet dat de in Warschau gebouwde auto's tegen aantrekkelijke prijzen gaat verkopen. De vijfdeurs FSO Prima met 1,5 liter motor en voorzien van katalysator gaat 11.990 gulden kosten, de vierdeurs FSO Classic met 1,5 liter en katalysator 9999 gulden. Auto's van FSO zijn reeds eerder

Oldtimer Almanak

Uitgeverij Voiture uit Voorschoten brengt deze maand een Oldtimer Almanak op de markt. Het is een soort gele gids voor de liefhebbers en eigenaars van klassieke auto's en motorfietsen. In de almanak staan zo'n 1500 adressen, onder andere van specialisten, waar men voor restauratie of onderhoud van een oldtimer terecht kan. Hierbij zijn ook de adressen opgenomen van chromerijen, houtexperts, bekledingleveranciers en straalbedrijven. in Nederland geïmporteerd door de firma De Binckhorst, maar door zeer matige interesse bij het publiek moest deze firma ermee stoppen. Abimex denkt nu meer succes te hebben, vooral omdat de huidige modellen kwalitatief veel beter zouden zijn. Bovendien worden de voor Nederland bestemde wagens aan een extra zware kwaliteitscontrole onderworpen. Op de FSO's wordt een garantie gegeven van driejaar.

Na het restaureren moet een klassieker de weg op. Dan zijn de adressen van taxateurs, verzekeraars en inspectiestations van belang. Evenals de adressen van bijna 300 merkenclubs, zowel in Nederland, als in België en Luxemburg: het boekje bestrijkt de hele Benelux.

Verder zijn in het boekje ruim 160 musea op het gebied van auto's vermeld, compleet met beschrijving, openingstijden en toegangsprijzen. De Oldtimer Almanak is voor 9,95 gulden te koop in de boekhandel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 19 Pagina's

Buschauffeur zwaar beroep

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 1988

Reformatorisch Dagblad | 19 Pagina's

PDF Bekijken