Bekijk het origineel

„Baalhoekkanaal moet uit Structuurschema

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

„Baalhoekkanaal moet uit Structuurschema"

Zeeuwse Milieufederatie: Stiekem gedoe

2 minuten leestijd

UTRECHT - De stichting Natuur en Milieu en de Zeeuwse Milieufederatie hebben de Tweede Kamer. verzocht het Baalhoekkanaal te schrappen uit het Structuurschema Vaarwegen. Minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat heeft onverwacht voorgesteld het reeds jaren omstreden kanaal daarin op te nemen en de beide milieu-organisaties zien daarin „een slinks onderhands regelen om daarmee stiekum ruimte te creëren voor onderhandelingen met België, de grootste belanghebbende bij de aanleg van het kanaal". Dit maakten de beide organisaties gisteren bij monde van Th. Kramer bekend op een persconferentie in Utrecht.

^et Baalhoekkanaal, dat een rechtstreekse verbinding moet gaan vormen tussen de haven van Antwerpen en de Westerschelde. zal grote nadelige gevolgen hebben voor natuur, milieu en landschap, met name voor het Verdronken Land van Saeftinge. Afhankelijk van het tracé dat wordt gekozen zal dit waardevolle natuurgebied, „dat in aantallen broedvogels kan wedijveren met de Oosterschelde", worden doorsneden of rakelings worden gepasseerd. Altijd is de schade die wordt toegebracht groot, aldus Kramer. Het kanaal zal ook een verdere industriahsering van de linker Schelde-oever bij Antwerpen tot gevolg hebben, hetgeen een zware milieubedreiging inhoudt. Bovendien heeft de aanleg van het kanaal ernstige gevolgen voor heel Oost-Zeeuws-Vlaanderen, omdat voor het kanaal zevenhonderd hectare landbouwgrond moet worden opgeofferd. De dorpen Paal, Emmadörp. Kruispolderkaai en Baalhoek -dorpskernen met gemiddeld 400 inwoners— zullen moeten verdwijnen. De milieu-organisaties vinden daarom dat het kanaal er niet mag komen.

Zeer omstreden

Al sinds het begin van de jaren zeventig is het Baalhoekkanaal zeer omstreden. Gemeenten en de provincie Zeeland schrapten het plan enkele jaren geleden -begin '81- uit de bestemmingsplannen respectievelijk het streekplan. Minister Smit-Kroes meent nu dat het kanaal er toch moet komen met het oog op de onderhandelingen met België over de zogenaamde waterverdragen, die onder andere betrekking hebben op de aanvoer van (schoon) Maaswater naar Nederland, De miHeuorganisaties zijn het daar volstrekt mee oneens en zeggen dat het Baalhoekkanaal geen enkel Nederlands belang dient.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 mei 1988

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

„Baalhoekkanaal moet uit Structuurschema

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 mei 1988

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken