Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nog twee tunnels in Nieuwe Waterweg

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nog twee tunnels in Nieuwe Waterweg

Aanleg van belang voor Europoort en Botlek

3 minuten leestijd

DEN HAAG — Over twee jaar zal met de aanleg van een tweede Beneluxtunnel onder de Nieuwe Waterweg worden gestart. Deze tunnel komt ten oosten van de bestaande. Bovendien zal, gezien de toegenomen verkeersintensiteit, in 1993 begonnen worden met een derde tunnel onder de Nieuwe Waterweg. Die komt even ten oosten van Maassluis.

Dat heeft minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat gisteren in een brief aan de Tweede Kamer meegedeeld. De tweede Beneluxtunnel is van groot belang voor de economische belangen van Europoort en Botlek. Bij de beslissing van de minister om deze tunnel aan te leggen, heeft ook zwaar gewogen de aansluiting van de Beneluxtunnel op de nog door te trekken Rijksweg tussen Schiedam/Vlaardingen en Rijswijk/Den Haag. Als deze weg is gerealiseerd, zal er meer gebruik gemaakt worden van de Beneluxtunnel.

Daarbij genomen de onverwachte groei van de mobiliteit, is een tweede tunnel zeer gewenst. De tweede Beneluxtunnel moet in een periode van vijf jaar worden gebouwd. Dat betekent dat de opening in 1995 plaats zou moeten vinden.

Blankenburg

Gezien de toegenomen verkeersintensiteit is bovendien, zo schrijft de bewindsvrouwe aan de Kamer, een derde tunnel onder de Nieuwe Waterweg nodig. Op advies van de Raad van de Waterstaat en de Rijksplanologische commissie, heeft Smit-Kroes gekozen voor een tracé ten oosten van Maassluis. Voor de bouw van deze tunnel, die de Blankenburgtunnel zal heten, is ook vijf jaar uitgetrokken, zodat deze in 1998 gereed is.

Deze laatste tunnel staat niet in het zogenaamde structuurschema verkeer en vervoer. Zou tot de aanleg worden besloten, dan zal de Tweede Kamer dat schema aan moeten passen. De minister verwacht dat dat nog dit jaar kan gebeuren. De gedachten van de minister gaan uit om beide tunnels door particulieren te laten financieren en de gebruikers tol te laten betalen.

Reacties

De gemeente Maassluis heeft al laten weten zich met alle beschikbare wettelijke middelen te verzetten tegen de aanleg van de Blankenburgtunnel. Het tracé van de aansluitende wegen, zal namelijk een recreatiegebied,, het zogenaamde Likkebaardgebied, doorsnijden. Met de aanleg hiervan is 20 jaar geleden begonnen. Een ander bezwaar van de gemeente Maassluis is de geluidsoverlast voor de bewoners van enkele honderden woningen die langs de aansluitwegen wonen. Volgens PvdA-wethouder Wustrow (ruimtelijke ordening en verkeer) is verdubbeling van de Beneluxtunnel voldoende om het verkeer te kunnen verwerken.

De gemeente Rotterdam daarentegen is erg ingenomen met de plannen. Door de twee extra tunnels wordt de bereikbaarheid van het havengebied aanmerkelijk verbeterd, aldus een woordvoerder.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Nog twee tunnels in Nieuwe Waterweg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken