Bekijk het origineel

HAL bestelt twee luxe cruiseschepen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

HAL bestelt twee luxe cruiseschepen

Order van ƒ 1,1 miljard naar Bremer Vulkan

3 minuten leestijd

ROTTERDAM - Holland Amerika Lijn heeft in beginsel overeenstemming bereikt met de Westduitse scheepswerf Bremer Vulkan in Bremen over de bouw van twee luxe cruiseschepen. De totale bouwsom van de twee schepen bedraagt 540 miljoen dollar (ruim ƒ 1,1 miljard). De boten kunnen elk 1876 passagiers vervoeren. De schepen moeten achtereenvolgens in april 1991 en april 1992 worden opgeleverd. De HAL heeft dit gisteren bekendgemaakt.

De order is aan Bremer Vulkan verstrekt omdat deze werf bereid was om een offerte in dollars te doen. Bovendien wordt medewerking verleend aan een~regeling van een langlopende financiering in dollars, die een voorwaarde vormt voor het definitief afsluiten van het contract.

De nieuwe schepen zullen worden uitgerust met uitgebreide faciliteiten op het gebied van sport en recreatie en zullen dezelfde luxueuze stijl bieden als de Nieuw Amsterdam en de Noordam, waarmee de HAL zich onderscheidt van andere cruisemaatschappijen op de Noordamerikaanse markt.

Op 13 november zal de HAL de Westerdam in gebruik nemen die eerder dit jaar onder de naam Homeric werd aangekocht. Dit schip heeft een capaciteit van 1120 passagiers die na het cruise-seizoen 1989 zal worden Vergroot tot 1500 passagiers. Na de voorgenomen vlootuitbreiding kan de maatschappij in 1992 beschikken over een totale cruisecapaciteit van circa 9300 bedden. Achter het net

Het gunnen door de Holland Amerika Lijn van de grote order voor de bouw van twee cruiseschepen aan een Duitse werf betekent dat de Nederlandse werven Van der Giessen de Noord in Krimpen aan de Ussel en de Merwede in Hardinxveld-Giessendam achter het net vissen. Meer dan een jaar lang is deze combinatie in de race geweest voor het verwerven van de HAL-order, die door beide bedrijven gezien werd als vitaal voor hun verdere toekomst.

Directeur Van Dort van Van der Giessen de Noord noemde het gisteren „ontzettend jammer" dat de order van de HAL niet aan de Nederlandse werven is gegund. Het zal wat betreft Van der Giessen de Noord echter geen direct gevolg hebben voor de werkgelegenheid en de overige produktiecapaciteit van de werf. De orderboeken van de Krimpense werf zijn redelijk gevuld, in ieder geval nog tot en met de eerste helft van 1990. De oorzaak dat de order aan de Nederlandse werven voorbij is gegaan ligt vooral in de eis van de HAL dat de order in dollars moet worden afgesloten. „Toen dat .bleek, werd al snel duidelijk dat we dat niet zouden redden", aldus Van Dort. De Nederlandse overheid heeft namelijk geen faciliteiten om bedrijven bij een order van een dergelijke omvang te steunen wat betreft het koersrisico of het bijpassen van het renteverschil tussen een lening in dollars en een lening in guldens. Het sluiten van een dollarlening komt ongeveer 2,5 procent duurder uit, aldus Van Dort.

Niet onmisbaar

Directeur H.J. Schlömann van De Merwede meende dat het jammer is dat de cruiseschepen niet in Nederland gebouwd zullen worden, maar zei tevens dat de HAL-order niet onmisbaar is voor het voortbestaan van zijn werf. Leek een jaar geleden de HAL-order nog bepalend voor de vraag of de Nederlandse scheepsnieuwbouw toekomst had, momenteel zijn er voor de werven toch wel weer wat orders in het verschiet.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1988

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

HAL bestelt twee luxe cruiseschepen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1988

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken