Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Banken financieren tunnel De Noord

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Banken financieren tunnel De Noord

Kamer zal met contract instemmen

2 minuten leestijd

DEN HAAG - De Tweede Kamer is gisteren akkoord gegaan met de financiering van een tunnel onder De Noord door de Postbank en de Franse bank Société Générale. Aanstaande dinsdag, als er stemming plaatsvindt, zijn alleen PvdA en PPR tegen.

In eerste instantie bestonden er ook bij de regeringsfracties twijfels over het bereikte contract, maar nadat de minister het contract op aanwijzingen van een extern deskundige (die door de Kamer was aangewezen) op punten had gewijzigd, ging de meerderheid met de voorstellen van de minister mee.

PvdA-woordvoerder Rienks betoogde dat de aanleg van een tunnel die gefinancierd wordt door banken, ettelijke miljoenen guldens duurder is dan financiering door de overheid. „En daar moet de belastingbetaler voor opdraaien", aldus de PvdA'er. De regeringspartijen, CDA en VVD, hadden daar niet zoveel moeite mee: „Dat is de prijs die betaald moet worden voor de snelle aanleg van de tunnel".

D66 en SGP zaten in hun benadering van de financieringsvoorstellen min of meer op dezelfde lijn. In principe is men voor financiering door het Rijk, maar vanwege de noodzaak

Rekeningrijden

De twee banken, die voor de financiering een aparte BV zullen oprichten, steken 300 miljoen gulden in het project. Voor elke auto die de tunnel passeert, betaalt het Rijk aan de banken 1,33 gulden. De overheid wil dit geld na'verloop van tijd betalen via rekeningrijden, waarbij op elektronische wijze tol geheven zal worden. De minister zegde gisteren toe dat als een dergelijk systeem in 1995 niet operationeel is, er niet alleen bij De Noord tol betaald moet worden. Alle automobilisten moeten dan meebetalen.

De Staat loopt weinig risico met dit project. Als het aantal auto's die van de tunnel gebruik maken achterblijft bij de verwachtingen, dragen de banken de lasten. Komen er meer auto's dan gepland, dan is anderzijds ook de winst voor de financiers. Als de Postbank en de Société Générale belangstelling hebben, krijgen zij bij de financiering van de andere tunnels een voorkeursbehandeling.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 november 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Banken financieren tunnel De Noord

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 november 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken