Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zwakke lezers moeten veel ervaring opdoen om vaardigheid te vergroten

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zwakke lezers moeten veel ervaring opdoen om vaardigheid te vergroten

Tienjarige wordt niet uitgedaagd door een boekje in de An-en-moe-sfeer

4 minuten leestijd

Na het aanvankelijk leesonderwijs in groep 3 neemt de leesvaardigheid van de meeste kinderen snel toe. Naarmate het kind meer leeservaring krijgt, verloopt het leesproces steeds vlotter. Hoe meer boeken kinderen lezen, hoe sneller ze vooruit gaan. Kinderen met leesmoeilijkheden komen echter vaak terecht in een neerwaartMaar ze komt bij het nest. Ze ziet één heel groot jong. Het jong zit op het nest vast met ijzerdraad, om zijn poten . . . Siska staat weer op de grond. „Sssst", sist ze tussen haar tanden.

Een bladzijde uit "De man in het groen" van Jan Banen (uitg. Zwijsen). se spiraal. Doordat het lezen een moeizaam gebeuren blijft, bouwen ze een afkeer ten aanzien van lezen op. Daar- ' door zijn ze niet gemotiveerd om naar een boek te pakken. Ze doen geen leeservaring op. Daardoor blijft de verdere ontwikkeling van de leesvaardigheid uit. Het verschil tussen de goede en de zwakke lezers wordt steeds groter. De zwakke lezers lopen een achterstand op die gedurende de hele schoolperiode (en vaak ook daarna) blijft gehandhaafd.

Voor een gezonde leesontwikkeling is het nodig dat kinderen boeken lezen. Juist de zwakke lezers moeten veel leeservaring opdoen om hun leesvaardigheid te vergroten. Het is dan ook een uitdaging voor de school en de ouders vah kinderen met leesmoeilijkheden om deze kinderen voor lezen te motiveren. Maar als je je hiermee bezighoudt, stuit je al snel op een probleem: het vinden van de juiste boeken voor deze kinderen.

Geen geheel

Naarmate kinderen ouder worden, verandert hun belevingswereld en hun belangstelling. Een kind van bij voorbeeld tien jaar met een ernstig leesprobleem kan de boeken die voor zijn leeftijd zijn geschreven niet aan. De woorden zijn te moeilijk, de zinnen te ingewikHet vignet van het NBLC dat "makkelijk-lezen"-hoeken markeert. keld en de verhaalstructuur te complex. Het leesproces van deze kinderen verloopt vaak zo moeizaam dat ze gewoon niet door een boek heen kunnen komen. Ze hebben nog zoveel moeite met het omsleutelen van de woorden dat de aandacht voqr de inhoud van het verhaal naar de achtergrond verdwijnt en het verhaal niet boeit. Kortom, er zijn kinderen voor wie de voor hun leeftijd geschreven boeken gesloten boeken blijven. Misschien kunnen we het vergelijken met een volwassenen die een tekst moet lezen door een klein gaatje in een kartonnen kaartje. Letter voor letter komt de tekst op je af. Het kost zoveel energie * om die letters tot woorden te maken en de woorden tot zinnen dat je na een aantal regels niet eens goed weet wat je nu gelezen hebt. Daarbij komt dat het tempo zo laag ligt dat de loop van het verhaal je niet goed duidelijk wordt, alsof een film zeer langzaam wordt vertoond en de beelden allemaal apart blijven staan, niet één geheel worden.

Te simpel

Boeken die dergelijke kinderen leestechnisch wel kunnen lezen zijn inhoudelijk veel te simpel. Een tienjarige wordt niet uitgedaagd door een boekje in de Anen-moe-sfeer. Zo'n boek boeit niet en er ontstaat geen leesmotivatie.

Dat het nodig is om kinderen met leesmoeilijkheden ervaring te laten opdoen met het lezen van boeken, staat buiten kijf. Niet alleen wordt de leesvaardigheid erdoor vergroot. Lezen bevordert ook de taalontwikkeling. Door te lezen kan een kind een heleboel kennis opdoen over de omringende wereld, over ander mensen, landen, over de geschiedenis enzovoorts. En: lezen is gewoon een plezierige en zinvolle vrijetijdsbesteding.

Aanpassen

Het probleem is duidelijk: kinderen met leesmoeilijkheden kunnen de voor hun leeftijd bestemde boeken niet lezen, gemakkelijkere boeken spreken hen niet aan. De oplossing moet gezocht worden in het aanpassen van net leesmateriaal. Boeken moeten zo worden geschreven dat moeilijk lezende kinderen er met niet al te veel moeite doorheen kunnen komen. En ook zo geschreven dat deze kinderen er wél door gemotiveerd worden.

De Wenteltrap

Daniël Defoe

waters Ncordhoft

Robinson Crusoe

Naverteld door Heleen Kernkamp-Biegel
% Omslag van een deel uit de "Wenteltrapserie", een serie voor moeilijk lezende kinderen.

Nu is dit probleem niet nieuw. Er zijn meer groepen binnen onze samenleving en ons onderwijs waarvoor aangepast leesmateriaal wordt geschreven. Binnen de alfabetiseringsprogramma's voor volwassenen, voor buitenlandse kinderen, voor blinden en slechtzienden, voor verstandelijk gehandicapten en voor doven bestaat er aangepast leesmateriaal. Inhoudelijk en/of typografisch is dit aangepast aan de specifieKe problemen waarmee een dergelijke groep te kampen heeft. Voorbeelden zijn de grote-letter-boeken voor slechtzienden of de serie "Wat de Bijbel ons vertelt" van het NGB. Deze serie is oorspronkelijk bedoeld voor verstandelijk gehandicapten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 1988

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Zwakke lezers moeten veel ervaring opdoen om vaardigheid te vergroten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 1988

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken