Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe verkeersregels op komst

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nieuwe verkeersregels op komst

Geel knipperlicht voor voetgangers

2 minuten leestijd

DEN HAAG — In 1990 worden nieuwe verkeersregels en -tekens van kracht. Minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat heeft twee voorontwerpen voor commentaar naar de Tweede Kamer en een groot aantal instanties en organisaties gestuurd, die samen het uit 1966 daterende Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) moeten vervangen. Dat heeft het ministerie gisteren meegedeeld.

Het besluit het RVV te herzien is genomen omdat van veel verkeersregels en -tekens het nut niet duidelijk is en de verkeersdeelnemer ze niet naleeft, aldus een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat. Ook is volgens de minister aanpassing aan internationale verkeersverdragen nodig.

Belangrijkste wijzigingen in het RVV 1990 zijn: voetgangerslichten zonder rood licht, de mogelijkheid voor fietsers en bromfietsers bij rood licht rechtsaf te slaan en voorrang op mini-rotondes.

De mogelijkheid wordt geopend het rode licht van voetgangerslichten te vervangen door een geel knipperend licht. Het komt veelvuldig voor dat voetgangers voor het rode licht staan te wachten terwijl er geen zijverkeer aankomt. Het gele knipperlicht kan hier uitkomst bieden. Het geeft aan dat oversteken op eigen risico geschiedt. Het groene licht blijft wel gehandhaafd en verschijnt als het zijverkeer rood heeft. Oversteken is in die situatie conform de oude regeling.

Verder wordt de wegbeheerder de mogelijkheid gegeven bij het verkeerslicht een bordje te plaatsen waarop staat dat (brom)fietsers rechtsaf bij rood mogen. Daarbij moeten zij het overige verkeer (zoals voetgangers) wel vóór laten gaan. Tegen rechtsaf bij rood voor deze weggebruikers bestaat uit het oogpunt van verkeersveiligheid meestal geen bezwaar. Daarom is bij dit min of meer als „ingeburgerd" ervaren gedrag aansluiting gezocht, aldus Verkeer en Waterstaat.

In toenemende mate wordt op gevaarlijke punten in plaats, van het plaatsen van verkeerslichten gekozen voor het aanleggen van zogenoemde mini-rotondes. Het voordeel van die rotondes is dat bestuurders gedwongen zijn het kruispunt langzaam te naderen. De doorstroming van het verkeer wordt bevorderd, omdat bestuurders op de rotonde voorrang hebben. Een nieuw verkeersbord verplicht voorrang te verlenen ~bij het oprijden van de rotonde.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 november 1988

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Nieuwe verkeersregels op komst

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 november 1988

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken