Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van Gogh's gestolen uit Kröller-Müller

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Van Gogh's gestolen uit Kröller-Müller

Speuractie politie levert nog niets op

10 minuten leestijd

OTTERLO - Uit het rijksmuseum Kröller-Müller in Otterlo op de Hoge Veluwe zijn gisteravond drie schilderijen van Van Gogh gestolen. Onderzoek per helikopter en inzet van speurhonden van de rijkspolitie district Apeldoorn heeft vannacht nog niets opgeleverd, aldus hoofdinspecteur K. van Seventer van de Edese gemeentepolitie vanmorgen op een inderhaast belegde persconferentie.

Het gaat om drie uiterst zeldzame en beroemde werken: „De aardappeleters", „Het weversinterieur" en „Uitgebloeide zonnebloemen". Zij vertegenwoordigen bij elkaar een waarde van vele tientallen miljoenen guldens.

Volgens de politie is omstreeks kwart voor negen gisteravond het automatisch alarm van het museum overgegaan, waarop de politie in actie kwam. Volgens de politie zijn de inbrekers binnengekomen door het forceren van een raam. Park en museum waren op dat tijdstip gesloten.

Volgens hoofdinspecteur D. J. van Rossum, die het onderzoek naar de kunstroof vannacht leidde, zijn de drie schilderijen in hun geheel van de wand gelicht. Er zou sprake zijn van meer dan één dief. Ze hebben geen nieuwe technieken gebruikt.

De particuliere bewakingsdienst belde anderhalve minuut na de melding ook de politie, nadat ze hadden gehoord dat een ruit werd ingeslagen. Ze konden de dader(s) echter niet betrappen, aldus de politiewoordvoerder.

Zeven minuten na de melding was de eerste politieauto via de ingang Otterlo in het park, maar „de vogels waren gevlogen";

Sporenonderzoek

Vandaag werd het technisch sporenonderzoek voortgezet. In verband daarmee is het museum en het nationaal park de Hoge Veluwe de gehele dag hermetisch afgesloten geweest. De museumdirectie is vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar op de inbraak.

De Edese gemeentepolitie heeft m overleg met de officier van justitie het Gelders recherchebijstandsteam opgeroepen. De ruim 30 leden van dit team zullen, aldus Van Seventer, worden bijgestaan door specialisten op kunstgebied en in de schilderijenhandel.

Zie verder pagina 3

vervolg van pag.3

Grote verslagenheid in kunstkringen over spectaculaire kunstroof

 Gestolen Van Gogh's miljoenen waard

OTTERLO - De drie uit het rijksmuseum KröIler-MüUer gestolen schilderijen van Van Gogh: "De aardappeleters", "Het weversinterieur" en "Uitgebloeide zonnebloemen", vertegenwoordigen een waarde van zeker vele tientallen miljoenen guldens, aldus directeur R. de Leeuw van het rijksmuseum Vincent Van Gogh in Amsterdam. Het gaat volgens hem om zeer zeldzame exemplaren.

De aardappeleters wordt wel het meesterwerk in de Hollandse periode van Van Gogh (1853- 1890) genoemd. Hij schilderde het in 1885 in het Brabantse Nuenen, waar hij van december 1883 tot november 1885 bij zijn ouders woonde. Van Gogh hield zich in die periode diepgaand bezig met theoretische studies. Zijn werk verhevigde zich, hij trachtte nadrukkelijk zich met zijn motieven te vereenzelvigen. Hij wilde „boerenschilder" worden en weigerde aandacht te geven aan het palet der impressionisten.

Daarop had zijn broer Theo, kunsthandelaar in Parijs, met wie hij al sinds zijn 19e jaar geregeld correspondeerde en die hem zeer na stond, hem geattendeerd. Van Gogh wenste zich in die tijd uit te drukken door middel van donkere aardkleuren, die in De aardappeleters tot uitdrukking komen.

Jubileum

Het museum Kröller-Müller bestaat dit jaar 50 jaar. Het werd in 1938 gebouwd door Henry van de Velde en uitgebreid in 1953 en in 1977. Het museum bevat een collectie die is bijeengebracht door mevrouw H. E. L. J. Kröller-Müller (in Otterio overleden op 14 december 1939). Ze was gehuwd met de Nederlandse cargadoor A. G. Kröller (overleden 6 december 1941). De collectie bestaat behalve uit schilderijen (onder meer van Van Gogh) uit beeldhouwwerken, tekeningen en prenten van 19e- en 20e-eeuwse meesters, kunstwerken uit de 15e tot de 18e eeuw, Griekse keramiek en Chinese en Japanse schilderijen, beeldhouwwerk en porselein.

 Tot het museum behoort sedert 1961 een tien hectare groot beeldenpark (waarin het in 1965 herbouwde Rietveldpaviljoen) met sculptuur van bekende 20e-eeuwse beeldhouwers. In mei van dit jaar werd ook het Stedelijk Museum in Amsterdam beroofd van drie zeer kostbare schilderijen: de "Anjelieren" van Van Gogh, "La maison du maïtre Adam Billaud" van Jongkind en "Bouteilles et Pommes" van Cézanne. Deze schilderijen —waarvan de waarde in totaal op ongeveer twintig miljoen gulden werd geschatzijn overigens later teruggevonden.

Naar aanleiding van deze roof ontstond een discussie over de beveiliging van de Nederlandse musea. In het Stedelijk Museum was ten tijde van de roof geen bewakingspersoneel aanwezig. Het was gedurende de nacht beveiligd met raam- en vensteralarmen. In Kröller-Müller was wel bewakingspersoneel aanwezig.

Enquête

De Nederlandse Museumvereniging hield na de roof uit het Stedelijk een enquête onder de 25 grootste Nederlandse musea naar de beveiliging. Daaruit bleek volgens haar dat de grote Nederlandse musea over het algemeen op een verantwoorde wijze beveiligd zijn tegen diefstal, inbraak en brand. De vereniging drong er bij de verantwoordelijken op aan hoge prioriteit te geven aan het beschikbaar stellen van kredieten voor verbeteringen. Bij de enquête bleek wel dat een aantal musea door recente bezuinigingen de verzekeringspremies voor collecties of bruiklenen niet meer kan opbrengen.

Een ook dit jaar gehouden onderzoek van de Rekenkamer naar onder meer de beveiliging van Rijksmusea toonde aan dat aan de beveiliging nog wel het een en ander hapert.

 Uit het museum op de Hoge Veluwe werd in juni dit jaar een schilderij gestolen van Charley Toorop. Dat doek werd losgeknipt van de stalen draad waaraan het was bevestigd. In de zaal waar de diefstal werd gepleegd, hing ook een Van Gogh, die niet werd meegenomen. Het schilderij werd bijna vier maanden later teruggevonden in een huis in Arnhem, samen met een schilderij dat een week daarvoor was weggenomen uit het Rijksmuseum Twenthe.

 De Toorop had een waarde van 40.000 gulden, het uit het Rijksmuseum Twenthe gestolen doek van Jan van Gooyen werd geschat op 350.000 gulden. De dief was een 62-jarige vrouw uit Arnhem. Ze zei dat ze het schilderij uit het Rijksmuseum Twenthe in een boodschappentas had kunnen meenemen.

Directeur Wim Beeren van het Stedelijk Museum zei kort na de roof uit zijn museum de hoop te hebben dat de schilderijen teruggevonden zouden worden, omdat ze in het officiële kunstcircuit onverhandelbaar zijn. Ze zijn zo bekend, dat het nieuws over diefstal overal snel bekend wordt. Een te goeder trouw zijnde kunsthandelaar of - verzamelaar zal zich dan niet aan koop wagen. Dat lijkt ook op te gaan voor de schilderijen die gisteravond zijn gestolen uit Kröller-Müller.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 13 december 1988

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Van Gogh's gestolen uit Kröller-Müller

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 13 december 1988

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken