Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meldingsplicht voor steun auto-industrie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Meldingsplicht voor steun auto-industrie

EG toetste subsidies alleen achteraf

2 minuten leestijd

BRUSSEL - EG-commissaris Pfeter Sutherland (Concurrentie) wil dat praktisch alle overheidssteun van enige omvang aan de Europese auto-industrie voortaan vooraf aan Brussel wordt gemeld. Hij heeft dat gisteren aan de EG-regeringen laten weten. Tot dusver toetste de Commissie de subsidies alleen achteraf.

De Ierse commissaris, die eind dit jaar afscheid neemt van Brussel, wil zich een beter beeld kunnen vormen van de overheidssteun in de auto-industrie en er tevens strenger op gaan toezien dat de steun de concurrentie in deze sector niet vervalst. Overheidssteun werkt steeds verstorender op de concurrentieverhoudingen naarmate de Europese markt verder integreert, aldus Sutherland.

Vanaf 1 januari moeten alle steunvoorstellen, in welke vorm dan ook, eerst aan Brussel worden voorgelegd zodra de investering of het project waar de steun voor wordt gegeven een bedrag van 12 miljoen ecu (27,6 miljoen gulden) te boven gaat. Dit geldt ook voor bedragen die op grond van reeds door Brussel goedgekeurde steunprograma's worden uitgekeerd. De regeling blijft twee jaar gelden.

Volgens het EEG-verdrag zijn steunmaatregelen in beginsel in strijd met de gemeenschappelijke markt. De Europese Commissie heeft vergaande bevoegdheden om tegen concurrentievervalsing op te treden. Er mag tegen de wil van de Commissie geen enkel steunbedrag worden uitgekeerd, totdat de Europese rechter eventueel anders bepaalt.

Een woordvoerder van de Europese Commissie deelde gisteren verder mee dat het prijsverschil tussen de scheepswerven in Zuidoost-Azië en Europa het afgelopen jaar veel kleiner is geworden. De Europese scheepsbouw kan daarom toe met minder overheidssteun. De EG-landen mogen volgend jaar maximaal 26 procent van de prijs van een schip in de vorm van subsidie aan hun werven uitkeren. Het plafond lag dit jaar op 28 procent.

Volgens de Commissie is de concurrentieverhouding met ZuidoostAzië veel gunstiger geworden. De lonen zijn er gestegen, terwijl de Europese werven hebben gerationaliseerd en hun produktiviteit hebben verbeterd. In dollars uitgedrukt is de prijs van een schip rhet 20 tot 40 procent gestegen, aldus de Commissie.

Ook het plafond voor overheidssteun voor de bouw van kleine schepen (onder de 14 miljoen gulden) moet volgend jaar omlaag van 20 naar 16 procent, zo heeft de Commissie bepaald.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 december 1988

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Meldingsplicht voor steun auto-industrie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 december 1988

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken