Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De strijd tegen roet en stank

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De strijd tegen roet en stank

VW probeert diesel meer manieren bij te brengen

7 minuten leestijd

 In het ontwikkelingscentrum van Volkswagen draait momenteel alles om verbetering van de dieselmotor. De diesel is van nature een milieuvriendelijke motor, maar volgens de VW-ingenieurs kan het nog beter. Met name de uitstoot van roetdeeltjes probeert men onder de knie te krijgen.

In de uitlaatgassen van dieselmotoren komen microscopisch kleine roetdeeltjes voor, met een gemiddelde grootte van 0,0001 millimeter. Deze deeltjes bestaan voor het grootste deel uit onschadelijk roet (koolstof). Verschillende koolwaterstoffen kunnen met dit roet echter verbindingen aangaan die voor problemen kunnen zorgen. Het gaat hierbij vooral om de polycyclische, aromatische koolwaterstoffen (PAH), die men ervan verdenkt kankerverwekkend te zijn.

Turbodiesel

Om de uitstoot van roetdeeltjes terug te dringen zijn de ingenieurs van Volkswagen bezig met de ontwikkeling van een nieuwe turbodieselmotor met katalysator. De turbo dient er bij deze motor niet toe het vermogen van de motor te vergroten, maar uitsluitend om de produktie van minder schadelijke uitlaatgassen te bewerkstelligen. De turbo perst meer lucht in de verbrandingsruimte, waardoor er bij een gelijkblijvende hoeveelheid brandstof een vollediger verbranding plaatsvindt.
De nieuwe turbodiesel heeft in het uitlaatsysteem een oxydatie-katalysator, die door middel van verbranding meer dan de helft van de polycyclische koolwaterstofverbindingen uitschakelt. Het resultaat is een dieselmotor die aanzienlijk minder roetwolken uitbraakt en ook merkbaar minder stinkt.

Roetafscheiders

Een nog verdergaande vermindering van de uitstoot van roetdeeltjes is slechts mogelijk wanneer er volledig nieuwe filters ontwikkeld worden. Bij VW doet men proeven met speciale roetafscheiders. Het keramisch materiaal in deze filters werkt als een fijne zeef: het houdt de allerkleinste roetdeeltjes tegen. Het filter heeft een zelfreinigende werking doordat het ervoor zorgt dat de roetdeeltjes in het filter verbrand worden. Een probleem is dat het filter een temperatuur van 500 graden of meer nodig heeft om de verbranding te bewerkstelligen. Temperaturen van 500 graden en meer worden echter pas bereikt wanneer er mét hoge snelheden gereden wordt. Bij het rijden in de stad of het normale woon-werkverkeer worden de uitlaatgassen niet warmer dan 300 graden, zodat de roetdeeltjes niet verbranden en het filter langzamerhand verstopt raakt.

 Additief

Een oplossing zou misschien zijn het toevoegen van een additief aan de dieselbrandstof/dat ervoor zorgt dat er in het roetfilter reeds bij temperaturen van rond 200 graden een verbranding plaatsvindt. Volkswagen wil binnenkort een uitgebreide test doen met zeventig Polo Diesels die met het roetfilter zijn uitgerust en rijden op dieselolie met een additief. Als additief gebruikt men de stof ijzeroxyde, die in een klein extra tankje is onder- 9 Volkswagen neemt uitgebreide proeven met auto's die met speciale turbodieselmotoren en roetfilters zijn uitgerust. gebracht, vanwaar het in een verhouding van 1:2500 met de dieselbrandstof wordt vermengd voor het naar de motor wordt gevoerd.

Elektrofilter

Ook op andere manieren probeert VW het roetprobleem onder de knie te krijgen. Onder andere door middel van een elektrofilter. Door het opbouwen van een sterk 9 Een oxydatie-katalysator in het uitlaatsysteem zorgt voor minder roeten minder stank. elektrisch veld in de uitlaat probeert men te bewerkstelligen dat kleine roetdeeltjes direct verbrand worden. Ook is het mogelijk door middel van een elektrisch veld de kleine' roetdeeltjes tot grotere klompen samen te voegen, die vervolgens eenvoudig in een apart filter opgevangen kunnen worden.
Om zo snel mogelijk resultaten te bereiken met betrekking tot het roetprobleem, hebben verschillende autofabrieken besloten samen te werken. Onder projectleiding van VW zoeken ingenieurs van Fiat, Peugeot, Renault en Volvo naar de beste methode om van de roetdeeltjes af te komen. Het onderzoeksprogramma heeft de naam IDEA (Integrated Diesel European Action) en maakt ook gebruik van de onderzoekingen bij diverse universiteiten. De komende vier jaar willen de autofabrieken ongeveer 16 miljoen gulden in het onderzoeksproject stoppen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 1989

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

De strijd tegen roet en stank

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 1989

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken