Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Federatie Wegvervoer werkt niet meer samen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Federatie Wegvervoer werkt niet meer samen

Lijmpogingen zijn onmogelijk geworden

5 minuten leestijd

  DEN HAAG — De Federatie Wegvervoer, waarin de organisaties van beroepsgoederen vervoerders KNVTO, NOB Wegtransport, KVO en PCB samenwerkten, is uiteengevallen. Dat gebeurde al op 27 januari, zo deelde directeur W. Hallmans van de NOB gisteravond mee. Op die dag liet de KNVTO, de organisatie van grote transportondernemers, weten een gereedliggende overeenkomst voor nauwere samenwerking niet te willen ondertekenen. Doel van die overeenkomst was het omvormen van de Federatie Wegvervoer van een advies- tot een beleidsorganisatie, die bindende caoafspraken zou kunnen maken.

Tijdens de cao-onderhandelingen begin februari verscherpten de tegenstelhngen tussen KNVTO en de overige drie organisaties binnen de Federatie Wegvervoer zich nog, aldus Hallmans. Een lijmpoging is daardoor onmogelijk geworden.
De KNVTO stelde aan het eind van die onderhandelingen de overige werkgeversorganisaties een ultimatum, waardoor deze min of meer werden gedwongen een nachttoeslag in de cao te accepteren.
Hallmans toonde zich hierover gisteren bijzonder verontwaardigd. „Ik heb nog nooit zo iets meegemaakt in ondernemersland. Dit doe je niet". Hij noemde de nachttoeslag een „onding", dat zo snel mogelijk weer moet verdwijnen.

Volgend jaar schrappen

De ledenvergadering van de NOB, met 4500 aangeslotenen de grootste transporteursorganisatie, heeft de cao gistermiddag niettemin „morrend" geaccepteerd. Wel moet er duidelijkheid komen over de interpretatie ervan. Bovendien zal de NOB de bonden voorstellen de toeslag volgend jaar weer te schrappen, in ruil voor extra loon.
De bonden gaan ervan uit dat iemand die een kwartier overwerkt dezelfde toeslag moet krijgen (25 tot 32 gulden) als een chauffeur die structureel in de nachtdienst zit. Hallmans noemde dat „onredelijk". De nadere invulling van de cao moet de onduidelijkheid wegnemen, zo heeft de ledenvergadering van de NOB te kennen gegeven.
Hoe het verder moet met de vier werkgeversorganisaties in het wegtransport is onduidelijk. Hallmans sluit niet dat ze volgend jaar alle vier afzonderlijk de cao-onderhandelingen in zullen gaan. Een samenwerking van NOB, KVO en PCB is echter niet uitgesloten, zo zei hij. De NOB zou vandaag de andere partners formeel meedelen dat zij een eigen koers gaat varen.
Over de brief waarin de KNVTO liet weten „de tijd niet rijp te achten" voor het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst, deed Hallmans wat vaag. Hij wilde de brief niet tonen of op de nadere inhoud ervan ingaan. Een reden voor haar weigering tot nauwere samenwerking heeft de KNVTO volgens hem niet genoemd.
De gewraakte brief heeft volgens Hallmans zeker een rol gespeeld bij de afgelopen cao-onderhandelingen. De vier partners waren zich er immers van bewust dat de breuk in hun federatie een feit was. De bonden waren -voor zover Hallmans bekend- niet op de hoogte van de ontwikkelingen.

 Om de tafel

Woordvoerder B. Duijm van de Vervoersbond FNV verwacht dat er niet veel verandert door de breuk in de federatie. „Vroeger zaten we ook met vier organisaties om de tafel".
Volgens woordvoerder Sleddering heeft het KNVTO nooit gezegd dat zij uit de Federatie Wegvervoer wilde stappen. „Wij wilden doorgaan met de samenwerking zoals die tot dusver is gevoerd. Wij waren alleen nog niet toe aan een beleidsbeslissende organisatie, waardoor wij ons eigen geluid niet meer zouden kunnen laten horen. Dat staat in onze brief'. De PCB had volgens Sleddering ook bezwaren tegen de samenwerkingsovereenkomst.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 februari 1989

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Federatie Wegvervoer werkt niet meer samen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 februari 1989

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken