Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PTT berekende te hoge lokale telefoonkosten

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

PTT berekende te hoge lokale telefoonkosten

Elf miljoen meer ontvangen dan was begroot

5 minuten leestijd

 DEN HAAG - De PTT heeft in 1987 een wanprestatie geleverd jegens telefoonabonnees door hun te hoge gesprekskosten in rekening te brengen voor lokale telefoongesprekken. Dit heeft de Haagse rechtbank bepaald in een civiele procedure van de Algemene Nederlandse Bond van Ouderen, de Consumentenbond en een particulier tegen de PTT. De PTT moet blijkens de uitspraak in principe het bedrag van te veel in rekening gebrachte gesprekskosten terugbetalen, zo hebben beide bonden gisteren bekendgemaakt.

Volgens de Consumentenbond zijn de precieze consequenties van het vonnis nog niet te overzien omdat de overwegingen van de rechter nog niet bekend zijn. In hoeverre telefoonabonnees recht hebben op terugbetaling van het te veel betaalde zal dan pas kunnen worden bepaald.
Per 1 januari 1987 voerde de PTT het zogenoemde lokale tijdtarief in. Dit betekende dat men lokaal niet meer onbeperkt kon bellen voor 15 cent, maar dat dit bedrag per 5 minuten (10 minuten in avonduren en weekeinde) moest worden betaald.
Na enige maanden bleek op basis van klachten bij de ouderenbond en de Consumentenbond dat de de eerste „tik" in werkelijkheid niet 5 of 10 minuten duurde, maar 8 procent korter. Het gevolg was dat mensen die dachten binnen die periode te hebben gebeld soms het dubbele moesten betalen. Uit PTT-cijfers blijkt dat het bedrijf in 1987 uiteindelijk elf miljoen gulden meer heeft ontvangen door invoering van het nieuwe tarief dan was begroot.
De PTT voerde indertijd technische redenen aan voor de fout. Na dreiging van een kort geding besloot het toenmalige staatsbedrijf het publiek wel op de hoogte van de situatie te brengen. Sinds 1 januari van het vorig jaar kan de PTT wel de precieze tijdsduur bepalen.

Afwijking

Na bestudering van het vonnis zullen de ouderenbond ANBO en de Consumentenbond PTT vragen de rechterlijke uitspraak van toepassing te verklaren op alle abonnees. Alhoewel de rechtbank geen gevolg heeft willen geven aan hun eis om hen te laten procederen namens alle telefoonabonnees stellen beide organisaties dat de uitspraak in essentie op iedere abonnee van toepassing is.
In het vonnis zegt de^rechtbank onder meer dat „de door de PTT toegepaste wijze van registratie van de tijdsduur van telefoongesprekken niet voldoet aan de eisen die de goede trouw aan de uitvoering van de overeenkomst stelt". En verder: „Wat de PTT te verwijten valt is (...) de systematische afwijking ten opzichte van de gepubliceerde tarieven..."
Gezien de klantgerichtheid die de zelfstandige PTT zich heeft voorgenomen, verwachten beide organisaties dat het bedrijf de sportiviteit zal opbrengen om alle abonnees financieel tegemoet te komen.

„Geen plaats"

Volgens de rechtbank mochten de twee bonden niet namens alle telefoonabonnees procederen omdat voor een dergelijke bundeling van individuele belangen „in ons recht geen plaats" is. Beide organisaties vinden dat zich hier weer eens het gebrek aan wettelijke basis voor een collectieve actie wreekt. „Een onderwerp waarover in politiek Den Haag al jaren wordt gesproken, maar waarop op korte termijn geen verbetering valt te verwachten", zeggen zij.
De PTT heeft later meegedeeld dat PTT Telecom en de Consumentenbond zijn overeengekomen met elkaar te overleggen over het vonnis. Ook de ANBO zal in dit overleg worden betrokken, aldus de PTT.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 februari 1989

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PTT berekende te hoge lokale telefoonkosten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 februari 1989

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken