Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Keulse kunst en antiekbeurs

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Keulse kunst en antiekbeurs

9 minuten leestijd

Een van de vier grote Westduitse kunst- en antiekbeurzen wordt nu, tot 5 maart, gehouden in de Rheinhallen van de Jaarbeurs in Keulen. Deze twintigste Kunstmesse wisselt jaarlijks van plaats met Düsseldorf en is nu voor de tiende keer in de Messe van Keulen ingericht door ruim 170 antiquairs en galeriehouders, overwegend uit Noordrijnland-Westfalen (75 standhouders) en opmerkelijk genoeg uit Beieren (39 stands).

 Organisator is het Verband van Rijnlandse Kunsthandelaren en Christoph Pudelko van dit Verband, die zelf in Bonn een handel in moderne(re) kunst heeft, vertelde vol trots dat déze kunsten antiekbeurs de grootste omzet heeft van de gemeenschappelijke Duitse kunsthandel. Hij dankt dat onder meer aan de jaarlijkse wisseling van Messeplaats, zodat Keulen en Düsseldorf beide het karakter van een Biënnale hebben.

In Keulen ligt weer het accent op oude kunst, kunstnijverheid en "klassiekmoderne" kunst. Men wil zich hier bewust niet beperken tot een kleine elite van absolute en schier onbetaalbare topstukken, al worden er wel degelijk hoogwaardige voorwerpen aangeboden.

Lackmuseum

 Die kwaliteitswaarborg is, aldus Pudelko, mede te danken aan de kritische jury, ditmaal geleid door prof. Hugo Borger, directeur-generaal van de Keulse musea. Zo'n jury biedt weliswaar geen helemaal waterdichte garantie, maar derderangs werk en stukken van dubieuze herkomst worden zo wel geweerd. Na de beursinstorting van oktober tléMnok Door H. H. J. van As '87 zijn zowel kunsthandel als kopers actiever en bewuster geworden. Zij zien kunst en antiek niet meer uitsluitend als een geldbelegging.

 Hoe de prijsontwikkeling zal zijn, is echter nimmer geheel te voorspellen. Een "Gauguin" deed vier jaar geleden op een veiling in Londen zo'n 3,8 miljoen D Mark. Nu wordt datzelfde schilderij op 25 miljoen DM geschat, aldus Pudelko, die zich zeer sceptisch toonde tegenover het op voorhand rondbazuinen van miljoenen- omzetten, zoals andere kunstbeurzen wel doen. Evenals vorig jaar in Düsseldorf is ook nu weer een museum uitgenodigd om zijn collectie hier uit te stallen.

Ditmaal het Lackmuseum van de BASF Lacke und Farben in Keulen, welk museum overigens binnen afzienbare tijd naar betere huisvesting in Munster vertrekt. Zo'n 270 gelakte voorwerpen uit het museum, ruim een kwart van de hele verzameling, wordt hier gepresenteerd, van oud- Chinese lakkunst tot westerse gebruiksvoorwerpen, snuifdozen, spiegels, meubels en een gewalst blikken gelakt dienblad, omstreeks 1860 gemaakt door de Koninklijke Blikfabriek J. Burgers te Amsterdam.

 Pronkstukken

 Messe-pronkstukken zijn voor de jury onder meer: een Griekse pronkhelm uit de vierde eeuw voor Chr., waarvan er maar vijf ter wereld bekend zijn; een zesdelig kamerscherm uit Japan (l8e eeuw); Afrikaanse beelden uit Zaïre en een Egyptisch kalksteenreliëf van een dode in Osirishouding uit het Nieuwe Rijk (plm. 1300 v. Chr.). Verder schilderijen van Floris van Schooten, Abraham van Beyeren en Aert van der Neer uit Hollands Gouden Eeuw, fraaie Duitse en Europese grafiek van de 17e tot de 20e eeuw (waaronder de Noordduitser Emil Nolde), enkele Russische ikonen uit de 16e eeuw, klokken, siersmeedwerk en een paar beelden van oude meesters, zoals een Madonna met Kindeke uit Tirol.

Het is niet moeilijk dit aantal nog met diverse tapijten, tekeningen, meubels, uurwerken of aquarellen uit te breiden. Bij de stand van Marco uit Bonn stond een bronzen kop (portret óf zelfportret) van Salvador Dalï centraal. Elders wordt 40.000 DM gevraagd voor een aquarel uit 1909 "Simson en Delila" van Christian Rohlfs. Bij Goyert schatten ze een kleurenlitho van Mare Chagall uit '71, "De zon van het atelier", op zo'n 21.300 DM. Geestige litho's van Jacob Hasenclever uit plm. 1860, "Krantenlezers" en "Schaakspelers", 'doen' 2000  tot 2200 mark en elders komen vier laat 15e-eeuwse miniaturen — losgesneden uit getijdenboeken en apart verkocht?— op 4950 DM per stuk.

 Prijskaartjes

Er zijn diverse Lutherbijbels en de Romeinse geschiedenis van Livius in een editie van Schöffer uit Mainz anno 1523, ligt geprijsd voor 12.500 DM. Een "Opera Philosphica" van René Descartes, in 1672 door Elzevier te Amsterdam gedrukt, hoeft maar zo'n 1450 mark op te brengen. En een 'heiligen-catalogus' van Petrus de Natalibus (Lyon, 1514), waarin de "Levens dér kerkvaders" van Hiëronymus, heeft een prijskaartje van 4800 DM. Er zijn ook duurdere namen: etsen van Rembrandt (zelfportret), een olieverf met feestende boeren, vermoedelijk van de Haarlemmer Isaac van Ostade, minder bekende broer van Adriaen.

 Ik zie een aparte stand, die uitsluitend wanfoor delstokken met benen knoppen heeft. En elders een Nederlands aardewerk bord uit 1762 met een aangespoelde walvis, een olieverf "De Zaanstreek" uit 1886 van de mij onbekende Paul Baum en een "Theatrum Europaeum" deel 8 van Merian uit Frankfort/Main voor 8500 mark. Maar een stilleven met asperges van Adriaen Coorte moet 850.000 DM opbrengen, een "Hollands kusttafereel" van Andreas Achenbach (1853) uit de Düsseldorfse School 98.000 DM en "John Knox houdt een boetepredikatie tegen Mary Stuart" van de Duits-Amerikaanse schilder Emanuel Leutze 158.000 DM.

 Wat mij minder bevalt, is dat ik nog altijd weer werk van Hitlers beruchte en nu hoogbejaarde hofkunstenaar Arno Breker op deze Messe aantref. Hijbeeldhouwt en tekent kennelijk nog 'lustig' voort. Er is kennelijk een markt voor zijn edelgermaanse knapen en blonde vrouwen als godinnen, maar deze kunst riekt!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 1989

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Keulse kunst en antiekbeurs

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 1989

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken