Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KNVTO wil overtreding van rijtijden aanpakken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

KNVTO wil overtreding van rijtijden aanpakken

„Chauffeurs moeten boetes zelf betalen"

2 minuten leestijd

DEN HAAG — Als chauffeurs aansprakelijk zijn voor overtredingen van de rijtijden, neemt het aantal overtredingen drastisch af. Het is dan ook de hoogste tijd dat de wet op dit punt wordt gewijzigd. Dit stelde de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Transportondernemingen (KNVTO) gisteren in reactie op de jaarcijfers van de Rijksverkeersinspectie over overtredingen van de rijtijden.

 Vorige week maakte de Rijksverkeersinspectie bekend dat het aantal overtredingen van de Rijtijdenwet in 1988 hoger was dan in 1987. In dat jaar waren er weer meer overtredingen dan in 1986. Volgens de KNVTO kan een chauffeur van een vrachtwagen of touringcar er belang bij hebben om de rij- en rusttijden met een korreltje zout te nemen. Als hij een rit binnen een bepaalde tijd aflegt, scheelt dat in positieve zin in zijn portemonnee. Een eventuele boete voor overtreding van de rijtijden betaalt zijn werkgever.

Roet in het eten

      Als de situatie wordt omgedraaid, zal een chauffeur zich wel twee keer bedenken voordat hij de voorgeschreven rij- en rusttijden overtreedt of met de tachograaf knoeit, die de rusten rijtijden registreert. De boete is dan immers voor hem. In andere landen van de Europese Gemeenschap is de chauffeur al persoonlijk aansprakelijk, aldus de KNVTO.
      De Sociaal-Economische Raad heeft al in 1977 unaniem aan het kabinet geadviseerd de wet zodanig te veranderen, dat de aansprakelijkheid voor overtredingen bij de chauffeur komt te liggen. De vakbeweging kon zich daar ook in vinden.
     Nu, twaalf jaar later, ligt er een kant-en-klaar wetsvoorstel bij Sociale Zaken en Werkgelegenheid waarin deze wijziging aan de Kamer wordt voorgesteld.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 mei 1989

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

KNVTO wil overtreding van rijtijden aanpakken

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 mei 1989

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken