Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Minder winst Daimler Benz door negatieve trend in diesels

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Minder winst Daimler Benz door negatieve trend in diesels

Verkoop van bedrijfswagens stijgt met 18 procent

3 minuten leestijd

STUTTGART - De winst van Daimler Benz, het grootste in- bliek. De grootste buitenlandse dochdustriële concern van de Bondsrepubliek, is vorig jaar met 4,5 ter is gevestigd in Brazilië.

procent gedaald tot 1,7 miljard mark. De oorzaken waren de koersdaling van de dollar ten opzichte van de mark en de vermindering van de verkoop van personenauto's met dieselmotor. Dit heeft Etzard Reuter, president-directeur van Daimler Benz, gisteren verklaard In zijn toelichting op het jaarverslag.

Het marktaandeel van auto's met dieselmotoren in de Bondsrepubliek zakte vorig jaar van 19,6 tot 13,6 procent. Dat kwam vooral door het slechte milieu-imago dat de diesel heeft gekregen door de uitstoot van roetdeeltjes. Internationaal gezien was de vermindering 21 procent.

Reuter toonde zich zeer geërgerd door de hetze tegen diesel. Hij onderstreepte dat het negatieve beeld niet stoelt op zakelijke argumenten. De Westduitse automobielindustrie heeft meer gedaan aan het verminderen van de milieu-onvriendelijkheid van auto's dan wettelijk is vereist. De verantwoordelijke minister had beloofd de diesel te zuiveren van de ten onrechte opgeplakte blaam. Helaas heeft hij die belofte niet gehouden, zo zei Reuter.

Haardrogers

Daimler Benz is van oorsprong een automobielconcern. Nog steeds komt 70 procent van de omzet uit de verkoop van auto's. Vorig jaar werd voor 31,8 miljard mark aan personenauto's verkocht, 1 procent meer dan een jaar eerder. De verkoop van bedrijfswagens kwam uit op 23 miljard mark, 18 procent meer dan in 1987. Wat bedrijfswagens betreft is Mercedes de grootste producent van Europa. Het bedrijf voert zelfs de wereldmarkt voor zware vrachtwagens aan.

De overige 30 procent van de omzet van Daimler Benz komt uit haardrogers, raketten, geleide-wapensystemen, wasmachines en communicatie-apparatuür. Ook werd ruim een miljard mark rente op de rekeningen van Daimler bijgeschreven.

Dit jaar zou Daimler Benz voor het eerst werken in de nieuwe structuur. Het concern is gesplitst in drie zelfstandige divisies, te weten Mercedes Benz voor auto's, Deutsche Aerospace voor de lucht- en ruimtevaart en AEG voor automatisering, transport, 'micro-elektronica, machines en componenten, consumentengoederen en kantoor- en communicatietechniek.

De omzet van Daimler Benz is vorig jaar met 8,9 procent toegenomen tot 73,5 miljard mark. De onderneming is daarmee het op negen na grootste concern ter wereld. Het aantal werknemers is met 3,8 procent toegenoms n tot 338.749. Daarvan werken er 268.277 in de Bondsrepu

In het eerste kwartaal van dit jaar is de concernomzet met 3 procent toegenomen tot bijna 17 miljard mark. De omzet van Mercedes Benz is licht gestegen dank zij een toeneming van de verkoop van bedrijfswagens met 7 procent bij een vermindering van de afzet van personenwagens met 2 procent. De afzet van personenauto's in de Bondsrepubliek verslechterde verder in verband met de dieselkwestie. In de rest van WestEuropa en in Japan is er sprake van groei.

De omzet van AEG is in de eerste drie maanden van dit jaar met 10 procent toegenomen. De orderontvangst was zelfs 28 procent groter dan een jaar eerder. ,- De 200 aanwezige journalisten hadden met spanning uitgezien naar nieuws over de voorgenomen deelneming van Daimler Benz in het luchten ruimtevaartconcern Messerschmitt-Boelkow-Blohm (MBB). Besprekingen over de deelneming zijn begonnen op verzoek van de Westduitse regering. Er was echter weinig nieuws te melden over de deelneming. Reuter zei te hopen dat in Bonn de moed bestaat om politieke beslissingen te nemen. Hij onderstreepte dat Haussmann zich bij het nemen van een beslissing moet laten leiden door het nationale belang en niet door concurrentieverhoudingen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 mei 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Minder winst Daimler Benz door negatieve trend in diesels

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 mei 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken