Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nijpels denkt aan verbieden van privé-autogebruik

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nijpels denkt aan verbieden van privé-autogebruik

Gesprek met commissarissen over aanpak smogvorming

6 minuten leestijd

DEN HAAG - Minister Nijpels (Milieu) zou vandaag overleg hebben met de commissarissen der Koningin Houten (Noord-Brabant) en Patijn (Zuid-Holland) over het nenen van maatregelen om smogvorming terug te dringen. Nijpels wil, wanneer het weer niet verandert, het privé-auogebruik stilleggen en alleen het vrachtverkeer op de wegen toelaten.

De situatie is bedreigend voor de volksgezondheid, aldus Nijpels, en dus kunnen maatregelen niet uitblijen. Ook wanneer het weer verandert en de smog afneemt gaat het overleg met Houben en Patijn door. Dat is voor een eventuele volgende ichtvervuiling. Dan moeten de proincies een eenduidig beleid voeren en het privé-autogebruik in deze sitUtie verbieden, aldus het ministerie an de bewindsman.

Houben liet gisteren weten dat hij ij voorbeeld absoluut niet weet hoe ij het gebruik van de auto in zijn provincie moet beteugelen als de luchtverontreiniging dat noodzakelijk laakt. Uitlaatgassen leveren bij warm weer een aanzienlijke bijdrage an de vorming van smog. In ZuidHolland weet Patijn er ook geen raad mee. Een oproep van de commissaris m de auto te laten staan leverde een enkel resultaat op. Patijn verlaarde overigens eigenlijk niets anders verwacht te hebben.

Houben die evenals Patijn zijn dienstauto liet staan en zich per fiets verplaatste wijst erop dat hij op papier weliswaar allerlei bevoegdheden heeft, maar dat het volstreekt onduidelijk is hoe hij die praktisch moet toepassen.

Alhoewel de smog zich gisteren uitbreidde tot Noord-Holland is volgens een woordvoerder van het ministerie van milieubeheer is de grens van de alarmfase nergens overschreden. Die norm ligt op tweehonderd microgram. Wordt die overschreden dan treedt de alarmfase in werking. Volgens de Wet luchtverontreiniging is op dat moment het provinciebestuur gemachtigd het verkeer in te perken. Dat geldt voor stedelijke giebieden met meer dan 40.000 inwoners.

Grote stap

Het inperken of stilleggen van het wegverkeer is een grote stap bij voorbeeld vanwege economische aspecten en het verlenen van ontheffingen voor bepaalde beroepen en diensten. In dat opzicht kunnen juridische gevolgen groot zijn. Om deze problemen beter het hoofd te kunnen bieden werkt de overheid sinds enige tijd aan een draaiboek hierover. Volgens de woordvoerder van het ministerie ligt het uitgewerkte plan „over enige maanden" op tafel.

Een zelfde probleem doet zich voor bij de uitstoot van de industrie. In Zuid-Holland bij voorbeeld hebben 120 bedrijven bij de afkondiging van de alarmfase de plicht de uitstoot van giftige stoffen te beperken. Een woordvoerder van de provincie verklaarde dat Zuid-Holland echter geen mogelijkheden heeft hierop controle uit te oefenen. Veel provincies blijken in de praktijk op dergelijke problemen te stuiten.

Minder vuil

Bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) verwacht men overigens dat op de langere termijn de vervuiling minder wordt. Dat komt omdat de wind naar het noorden draait en er dus geen vervuiling meer wordt aangevoerd vanuit het Ruhrgebied. Het RIVM mat vanmorgen iets - lagere waarden aan luchtverontreiniging die leiden tot smog-vorming dan gisteren. Zij komen in de buurt van de waarschuwingsfase. Wegens de complexiteit van het weer kon het instituut nog niet voorspellen wat er de komende dagen zal' gebeuren. De windsnelheid is laag. Wel is het zo dat wat schonere lucht vanuit zee wordt aangevoerd.

Files

Belgische douaniers aan de grenspost Meer hebben gisteren na enkele uren een einde gemaakt aan een stiptheidsactie, omdat kilometers lange files aan Nederlandse kant van de grens ernstige luchtvervuiling veroorzaakten.

De acties werden stopgezet op verzoek van de burgemeester van het Nederlandse Rijsbergen. Burgemeester De Jaeger zag zich gedwongen noodfase 2 af te kondigen in verband met de stankoverlast van een vijftien kilometer lange file.

Gistermorgen werden alle personen- en vrachtwagens bij Meer aan een stipte controle onderworpen. Bij de tkleinere grensposten Postel, Wuustwezel, en Putte was dat alleen het geval met personenwagens, zodat de overlast daar minder groot was.

De Belgische douaniers voeren al maanden actie voor een betere beloning. Een delegatie van de douaniers heeft gistermiddag in een gesprek met de Antwerpse burgemeester Cools gedreigd de Antwerpse haven plat te leggen als er niet op de looneisen wordt ingegaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 mei 1989

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Nijpels denkt aan verbieden van privé-autogebruik

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 mei 1989

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken