Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

K(l)anttekeningen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

K(l)anttekeningen

6 minuten leestijd

Onder redactie van Anneke Verhoeven

 Hoge nota (I)
zitten en zelfs 06-verslaafden zullen toch eens moet eten of slapen, maar uit gevallen bekend van mensen

't Is iedere twee maanden weer een  verrassing, de hoogte van de telefoonrekening. Bij gas, water en elektriciteit „ kun je de meterstand zelf bijhouden voor de hoogte van de telefoonrekening dien je -tenzij er een teller aanwezig is natuurlijk- op het geheugen af te gaan. Maar er kunnen een paar onbekende grootheden in het spel zijn: de oppas die anderhalf uur bijpraat met haar vriendin die als au-pair in Zuid-Frankrijk werkt en de jongste zoon die via een 06-lijn aan het babbelen slaat als hij alleen thuis £P^ keer. is. En dan hebben we het nog niet over de meter die domweg te hard loopt en aldus de koeten flink opvoert. (Iets wat theoretisch natuurlijk ook bij de waterof elektriciteitsmeter kan.)

Hoe dan ook, nogal wat mensen moeten iets wegslikken als ze de telefoonrekening onder ogen krijgen. Jaarlijks vinden 40.000 abonnees het bedrag zo onwaarschijnlijk hoog, dat ze bij de PTT (tegenwoordig heet de telefoontak PTT Telecom) aan de bel trekken. Van die klachten wordt 90 procent ongegrond verklaard; in die gevallen zal de klant dus moeten toegeven dat hij (of zijn huisgenoten, met wie hij dan vast nog wel een hartig woordje zal wisselen) inderdaad wel erg lang aan de telefoon gehangen moet(en) hebben.

Slechts 10 procent van de klachten blijkt gegrond. De directeur van PTT Telecom, drs. B. J. M. Verwaayen, deed deze week bij de introductie van het experiment met gespecificeerde rekeningen in Rotterdam alle moeite om dat aantal klachten zo nietig mogelijk te laten lijken. „PTT Telecom heeft 6,5 miljoen klanten. Die  ontvangen elke  twee maanden  een telefoonnota. Dat  zijn er  zo'n 39  miljoen in totaal per  jaar.  Over 40.000 nota's komen klachten  binnen, dat is  1 per 1000. Van  die klachten  worden er  4000 gegrond  bevonden, dat  is 10  procent. Dus  van 39  miljoen nota's  zijn 4000  niet, of  niet helemaal, juist.  Dat is  niet  meer dan  1 op  de 10.000".

Maar hij wil de zaak beslist niet bagatelliseren, want de klant is koning en zeker sinds de verzelfstandiging van de PTT wil het bedrijf graag alles in het werk zetten om het publiek te gerieven. Ontevredenen worden dus ook heel serieus genomen. Want zelfs die ene klacht op de 10.000 vindt men bij de PTT „nog een te veel, ook al zijn fouten nooit helemaal uit te sluiten".

 De gespecificeerde rekening is een van i dé middelen die tot een grotere overzichtelijkheid van de nota's.kan bijdragen. In Barendrecht en een wijk van Rotterdam (Waalhaven) —een district waar zowel bedrijven als gewone huishoudens zijn vertegenwoordigd— gaat men vanaf begin augustus proefdraaien met gedetailleerde nota's. Er zijn verschillende gradaties: in eerste instantie gaat het om onderverdeling in categorieën als lokaal, interlokaal, internationaal enzovoort. Wie het allemaal nog preciezer wil, kan de kosten ook per gesprek gespecificeerd krijgen. Datum en tijdstip, gekozen nummer, gespreksduur, het komt allemaal zwart op wit.

Hoge nota (II)

De PTT krijgt het sinds haar verzelfstandiging nogal zwaar te verduren. Is het niet de massale aandacht in de media voor de onvrede rond de hoogte van de telefoonnota's, dan is het wel de medewerking aan 06-nummers die dit bedrijf wordt verweten. We hebben het dan niet over de informatieve en gratis 06nummers, maar meer over de sex-, babbel- en soortgelijke lijnen.

De PTT wordt hier het „geven van gelegenheid" in de schoenen geschoven. En in dit geval maakt de gelegenheid de dief van de eigen portemonnee. In theorie kan men namelijk zo gretig gebruik maken van een dergelijke service dat de tweemaandelijkse notè het formidabele bedrag van 42.000 gulden vermeldt. Voor dat sommetje moet men dan wel 24 uur per dag met de hoorn in de hand zitten en zelfs 06 verslaafden zullen toch weleens moeten slapen of eten.

Maar de PTT als motor achter deze niet zo heel erg verborgen verleiders? Onzin, vindt Verwaayen. „PTT Telecom beheert een infrastructuur, waarvan op alle mogelijke wijzen gebruik kan worden gemaakt, net als van de video, de auto of elektriciteit". Bovendien interlokaal telefoonver leveren deze lijnen dezelfde inkomsten

Het is niet de taak van de PTT de argeloze klant te wijzen op het zedenverwoestende karakter van de 06-lijnen, We hoeven van die kant dus geen oproepen te verwachten tot het negeren van dergelijke nummers. „Wij maken niet uit wat goed of slecht is. Dat doet ieder voor zich".

Maar dat betekent ook weer niet dat het PTT Telecom allemaal helemaal niets interesseert. Want men ligt daair best wel een klein beetje wakker van alle door de nul-zes-exploitanten aangerichte schade, al was het alleen maar omdat een deel van de bedragen die mede door deze nummers zo hoog zijn geworden niet of moeilijk inbaar is.

Hoge nota (III)

Het ligt allemaal zeer complex. Moet je volwassenen tegen zichzelf in bescherming nemen? En hoe zit het met de pri' vacy? Momenteel is het zo dat PTT Telecom de kosten van de 06-gesprekken int en het overeengekomen deel afdraagt aan de exploitanten. Wanneer deze zelf het incasso-risico zouden krijgen, konden ze meteen zien welke schade ze bij welke klanten zouden aanrichten. Maar met de anonimiteit, die in de huidige opzet zo mooi is gewaarborgd, is het dan wel gedaan...

Voorlopig blijft de sturende werking van de PTT beperkt tot een voorlichtingscampagne, die het publiek wijst op de financiële gevolgen van 06-nummers. Daarbij is het goed om te bedenken dat de niet-gratis-06-nummers nog maar het begin zijn van een totaal nieuwe ontwikkeling: door middel van de telefoon krijgt de consument steeds meer toegang tot een complete informatiestroom. „Het is onloochenbaar", aldus Verwaayen, „dat je met de telefoon steeds meer kunt doen. Het wordt een Stukje magie".

Wie besluit zichzelf of zijn huisgenoten tegen .'gevaarlijke nummers te-beschermen, kan door de PTT wel een handje worden geholpen. Volgend jaar kan men op eigen verzoek de telefoon laten blokkeren voor 06-koopnummers. Overigens maken veel bedrijven nu al van de mogelijkheid gebruik bepaalde nummers te laten blokkeren.

Er wordt regelmatig gevraagd waarom de PTT niet gewoon per maand krediet verleent in plaats van per twee maanden. Want krediet verlenen is hei: je kunt voor duizenden guldens 'verbellen' zonder dat je daar direct in je portemonnee iets van merkt. We hebben hier te doen met een vertrouwenskwestie, een vertrouwen dat door „99,9 procent van onze klanten niet wordt beschaamd". Slechts 0,1 procent van de klanten heeft, zoals dat vriendelijk heet, „problemen" met de kredietverlening. En de goeden hoeven nu eens niet onder de kwaden te lijden.

Technisch is het wel mogelijk deze „probleemgevallen" wat in de gaten te houden. Bij voorbeeld door het sturen van tussentijdse nota's bij een ongewoon stijgende tellerstand. Of een waarschuwingstoon als de gesprekken wat al te lang en dus kostbaar gaan worden. Op termijn zouden deze ingrepen kunnen worden ingevoerd, maar er moet nog wel een stukje maatschappelijke discussie aan voorafgaan.

Over één ding heeft PTT Telecom een uitgesproken mening: op een maandelijkse incasso kunnen we heel lang wachten. „Daar zeggen we njet tegen".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 mei 1989

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

K(l)anttekeningen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 mei 1989

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken