Bekijk het origineel

Spoorwegongevallenraad: Lacune in seinenstelsel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Spoorwegongevallenraad: Lacune in seinenstelsel

„Niet alleen menselijke fout bij Rilland-Bath"

3 minuten leestijd

UTRECHT — De treinbotsing bij het Zeeuwse RillandBath vorig jaar juni, waarbij een machinist en twee reizigers om het leven kwamen en 21 gewonden vielen, is in eerste instantie te wijten aan het feit dat de machinist onvoldoende acht heeft geslagen op de seinen. Die menselijke fout Is wellicht mede veroorzaakt door een onvolkomenheid Telerail in het seinenstelsel ter plaatse.

Dat blijkt uit het onderzoek dat de Spoorwegongevallenraad (SOR) naar het ongeluk heeft ingesteld. Bij Rilland-Bath reed op 1 juni de stoptrein Roosendaal-Vlissingen achterop een stilstaande grindtrein, die op het bewuste baanvak remproeven deed.

Een interne onderzoekscommissie van NS stelde destijds vast dat de machinist van de stoptrein (die om het leven kwam) na vertrek- van het station Rilland-Bath door een rood sein was gereden. De SOR, een onafhankelijk adviesorgaan van het ministerie van verkeer en waterstaat, concludeert dat het negeren van het rode sein de directe oorzaak van het ongeluk was, maar dat de situatie ter plekke ook een rol heeft gespeeld.

Na een geel waarschuwingssein te zijn gepasseerd -dat het rode sein aankondigt- moest de reizigerstrein op het station Rilland-Bath enkele minuten stoppen om passagiers in en uit te laten stappen. Bij vertrek was het rode sein vanaf het station echter niet onmiddellijk zichtbaar, omdat dat sein niet pal aan de kop van het station staat maar wat verderop.

Herhalingssein

De Ongevallenraad vindt het voorstelbaar dat een machinist zich na een oponthoud op een station het gele sein niet herinnert dat hij voor aankomst op het station passeerde. Daarom moeten de NS in dit soort situaties als extra veiligheidsmaatregel aan de kop van het station herhalingsseinen plaatsen, die de machinist er bij vertrek nog eens aan herinneren dat een rood sein in aantocht is, zo adviseert de SOR.

Bij de behandeling van de zaak in februari verklaarden de NS dat een situatie als in Rilland-Bath zich op nog zeker twintig stations voordoet. Inmiddels hebben de NS op het station van Rilland-Bath overigens zo'n herhalingssein aangebracht. Een NSwoordvoerder zei gisteren desgevraagd dat dat elders ook zal gebeuren.

Ook een rol speelde dat de Zeeuwse spoorlijn als een van de laatste belangrijke trajecten van ons land nog niet is voorzien van het zogeheten ATB-systeem, de automatische treinbeïnvloeding, die een trein automatisch laat stoppen als de machinist een onveilig sein negeert.

Telerail

Bovendien functioneerde het communicatiesysteem Telerail (telefoon tussen machinist en verkeersleiding) er nog niet volledig. Met ATB en Telerail zou het ongeval vrijwel zeker niet gebeurd zijn, zegt de Ongevallenraad. Hij dringt er op aan als het even kan het NS-net versneld van de (peperdure) ATB te voorzien en als dat technisch niet mogelijk is de oorspronkelijke planning aan te houden.

Het ligt in de bedoeling dat de hoofdbaanvakken (waar harder dan 100 kilometer per uur mag worden gereden) in 1994 allemaal van ATB zijn voorzien. Maar volgens de SOR is er inmiddels sprake van vertraging. Ook vindt de SOR dat de minder belangrijke trajecten ATB moeten krijgen.

Uit het onderzoek van de raad bleek verder onder meer dat de machinisten van de gewone treinen niet op de hoogte waren gesteld van de proefneming met de goederentrein. De SOR vindt dat machinisten op baanvakken diè het zonder ATB moeten stellen, voortaan speciaal moeten worden geattendeerd op dit soort proefritten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1989

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Spoorwegongevallenraad: Lacune in seinenstelsel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1989

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken