Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van kracht tot kracht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Van kracht tot kracht

7 minuten leestijd

Zij gaan van kracht tot kracht; een iegelijk van hen zal verschijnen voor God in Sion

 Psalm 84:8

Mag ik eens beginnen met een vraag, lezer? Waar gaat uw reis heen? Straks gaan weer miljoenen op reis naar hun vakantiebestemming. Maar wie heeft er erg in dat hij op reis is naar de eeuwigheid? Daarom is het de grote vraag of u al begonnen bent aan de christenrels naar de eeuwigheid.

 Of u al mee mag gaan in de pelgrimsstoet op reis naar het nieuwe Jeruzalem. Neen, dan bent u geen vreemde, maar wel een vreemdeling op aarde. U betoont het dan in handel en wandel dat u een ander vaderland zoekt, namelijk het hemelse. Er is een breuk gekomen met de zonde, met alles wat buiten God en Christus is. De wereld en al haar begeerlijkheid kan uw hart niet meer vervullen. Zelfs de mooiste dingen van dit leven laten uw ziel leeg. Het is u om God te doen, om de gemeenschap met Hem, om de verzoening met Hem. Dan zal dit wonderschone lied, Psalm 84, ook u uit het hart gegrepen zijn. Want het is een echt pelgrimslied voor allen die in waarheid op reis zijn naar het hemelse Jeruzalem.

Het is een lied van verlangen, van heimwee naar God, de levende God. „Mijn ziel is begerig en bezwijkt ook van verlangen, naar de voorhoven des HEEREN; mijn hart en mijn vlees roepen uit tot de levende God". Het gaat deze dichter om de Heere Zelf. De Heere heeft het beloofd dat Hij die pelgrims wil ontmoeten en verblijden in Zijn bedehuis.

Daar wil Hij uw verslagen hart vertroosten, uw neergebogen ziel oprichten. Daar spreekt Hij tot u van vrede, vrede door het bloed des kruises. Daar richt Hij uw oog op de Schoonste van alle mensenkinderen, de Heere Jezus Christus, in Wie een volheid van genade, gerechtigheid en zaligheid is. In Wie alles is, waarmee een arm zondaar voor God kan bestaan. In Wie een onuitputtelijke volheid is om al uw gebrek te vervullen, om al uw nood te lenigen, om al uw onrust weg te nemen. Om al uw schuld te bedekken voor het oog van een heilig en rechtvaardig God. „Zij gaan van kracht tot kracht". „Zij", dat zijn zij die aan zonde en schuld ontdekt, in de nood van hun ziel tot Christus leerden vluchten. Zij die alle dingen schade leerden achten om de uitnemendheid der kennis van Christus. Zij die hier niet meer thuis zijn, maar het heimwee kennen naar de volmaakte gemeenschap met God.

Want, als u daar vreemd van bent, bent u op reis naar de eeuwige rampzaligheid. Er moet een omkeer in uw leven komen. Honderd procent. Uw reisdoel moet veranderen. Daartoe spoort de HEERE u nog aan. „De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten en hij bekere zich tot de HEERE". Daartoe laat de HEERE u de lieflijkheid van Zijn dienst en gemeenschap verkondigen, opdat u in waarheid zou schreeuwen: „Och, mocht ik in die heilige gebouwen, de vrije gunst die eeuwig Hem bewoog. Zijn lieflijkheid en schone dienst aanschouwen. Hier weidt mijn ziel met een venwonderend oog".

Maar waar dat zo is, geldt ten volle het woord van onze tekst. „Zij, zij allen en zij alleen gaan van kracht tot kracht; een iegelijk van hen zal verschijnen voor God in Sion". Calvijn tekent zo mooi aan bij deze tekst: „De gelovigen verzamelen als bij tussenpozen krachten om de berg Sion te beklimmen, en geen vermoeidheid kan hen terughouden, totdat zij het aangezicht Gods aanschouwen".

De reis is niet gemakkelijk. Vele moeilijkheden en hindernissen zijn er te ovenwinnen. Soms liggen de pelgrims vermoeid langs de kant van de weg. Dan kunnen ze bijna niet verder. De kracht van het ongeloof, de aanvechtingen van satan, de inwendige verdorvenheid, dat boze hart, waaruit de zonde altijd weer opwelt, moedeloosheid, kleine gedachten van de Heere, kunnen de pelgrim zo moe maken en zo moedeloos. De vrees komt op, zou ik er wel ooit komen. Zal ik in het einde niet bedrogen uitkomen?

Neen, pelgrim. De Heere zegt: „Zij gaan van kracht tot kracht". Hij vermenigvuldigt de sterkte, dien die geen sterkte heeft. Hij volbrengt Zijn kracht steeds weer in uw zwakheid. Hij laat nooit varen wat Zijn hand begon. Hij bemoedigt u uit Zijn Woord. Hij spijzigt u aan Zijn tafel. Hij zegt steeds weer: „Sta op, eet en drink, want de weg zou voor u te veel zijn". Ga het in heel de Bijbel maar na, of er ooit één pelgrim is omgekomen of achtergebleven. „Een iegelijk van hen zal verschijnen voor God in Sion". Een iegelijk. Daar zal de HEERE Zelf voor zorgen. Want milde handen, vriend'lijk ogen, Zijn bij Hem van eeuwigheid. Een iegelijk, ook de kleinste in de genade. Want geen klauw zal achterblijven. Ook de onwaardigste in zichzelf, ook een Heman, die zijn hele leven doodbrakende was en Gods vervaarnissen in zich droeg. Zij zullen verschijnen voor God in Sion. Ze zullen thuis komen. Want de Voorloper Jezus Christus is voorgegaan. Hij heeft het thuiskomen verdiend voor al degenen die in Hem geloven. Daarom is Hij van huis gegaan. Daarom is Hij weggezonken tot in de diepte der hel. Daarom is Hij opgestaan, opgevaren met zegenende handen. Heengegaan om plaats te bereiden. Ze zullen verschijnen voor God. Zonder verschrikking, gewassen en gereinigd in het bloed van het Lam. Om dan eeuwig aan hun doel te beantwoorden. Om dan eeuwig naar de wens van hun hart God alle eer te geven.

Pelgrims komen thuis. Waar is uw thuis? Waar uw schat is, zal ook uw hart zijn. „Vreemd'ling in 't aardse dal, Reis ik naar huis. Daar is 't geloei voorbij, Van 's hemels stormgetij. Eind'lijk eens wacht het mij. 't Hemels tehuis".

Ds. D. J. Budding, Elspeet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1989

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Van kracht tot kracht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1989

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken