Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Welke uitzonderingen?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Welke uitzonderingen?

3 minuten leestijd

Het gisteren gepubliceerde smogdraaiboek, de door de coördinatiegroep verkeersmaatregelen smog opgestelde handreiking, heeft veel kritische reacties opgeroepen. Dat was te verwachten. Een verbod op autoverkeer voor een belangrijk gedeelte van de dag (of zelfs voor de dag en de avond) in het hart van het land, draagt een zeer ingrijpend karakter.
Ook al zou men in brede kring overtuigd zijn dat een dergelijke maatregel in bepaalde omstandigheden onvermijdelijk is, dan nog zal een hele discussie losbarsten over de vraag welke uitzonderingen gemaakt moeten worden. Een paar daarvan zijn vanzelfsprekend: politie, ziekenvervoer, brandweer. Ook het openbaar vervoer moet blijven functioneren, zodat er voor mensen die naar hun werk moeten, een alternatief bestaat voor de auto.
Taxi's moeten ook wel blijven rijden, want die vormen eveneens een soort openbaar vervoer, zij het voor mensen met een ruime beurs. En artsen moeten uiteraard ook het recht hebben om voor het bezoeken van hun patiënten van de auto gebruik te maken. Maar dan begint het probleem. 
Niet zonder grond wijst het landbouwschap op de kwetsbaarheid van de agrarische sector. De melk moet immers afgevoerd worden en dat kan niet tot de nachtelijke uren beperkt worden. Snijbloemen kunnen evenmin blijven liggen. In het algemeen Is het heel bezwaarlijk voor de boeren om midden In de oogstperiode een paar dagen tot nietsdoen veroordeeld te worden. Ook uit de transportsector klinkt ach en wee. Uit die hoek komt men weer met andere soorten vervoer (levensmiddelen, medicijnen, gevaarlijke stoffen) waar toch eigenlijk wel een uitzondering voor gemaakt zou moeten worden. Aandacht wordt gevraagd voor de grote economische schade die de maatschappij als gevolg van een algemeen rijverbod zou oplopen.
Over die schade moeten we Inderdaad niet gering denken. Juist In de Randstad Holland, waar zich de meeste economische bedrijvigheid bevindt, zal de luchtverontreiniging het eerst de kritische grens naderen, zodat beperking van het autoverkeer noodzakelijk wordt. Maar dan Is het wel van belang dat vooraf de economische consequenties berekend zijn. Dan alleen kan men de regels zo opstellen dat de schade zoveel mogelijk beperkt blijft. Uiteraard moeten die regels ook uitvoerbaar zijn. Al te veel uitzonderingen maken het voor de politie moeilijk om een straffe controle uit te voeren. Bovendien raakt het publiek dan ook de kluts kwijt ten aanzien van wat op welk tijdstip mag en niet mag. Een straffe controle met forse boetes is zeker noodzakelijk, omdat met name ondernemers er groot belang bij kunnen hebben om het rijverbod te negeren.
Hopelijk draagt heel deze discussie over smogalarm en rijverboden ook bij aan een verdere bewustwording van de milieuproblematiek. Automobilisten zullen er meer dan vroeger rekening mee moeten houden dat er situaties kunnen komen waarin ze niet meer over hun auto kunnen beschikken.
Evenzo zullen de commissarissen van de Koningin en hun adviseurs moeten beseffen dat zij met de afkondiging van rijverboden, krachtens artikel 48 van de Wet luchtverontreiniging, een zeer krachtig Instrument hanteren waarmee zij anderen veel schade en hinder kunnen berokkenen. De vraag Is met name hoe ruimte geschapen kan worden voor het bedrijfsvervoer. De onbelemmerde voortgang daarvan moet een veel grotere prioriteit hebben dan het woon-werkverkeer of het verkeer voor recreatieve doeleinden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 juli 1989

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Welke uitzonderingen?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 juli 1989

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken