Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verbieden autoverkeer „sluiting bv Nederland

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Verbieden autoverkeer „sluiting bv Nederland"

Werkgevers wijzen op economische schade

3 minuten leestijd

DEN HAAG — Het verbieden van autoverkeer bij smogalarm komt neer op „het sluiten van de 'bv Nederland'. Dat heeft niet alleen ernstige gevolgen voor de Nederlandse economie, maar ook voor de betrouwbaarheid van Nederland als leverancier.

Dat stelt secretaris M. Braakman van de KNOV, de grootste werkgeversorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf in ons land, in reactie op de voorstellen van de coördinatiegroep verkeersmaatregelen smog.
Braakman wil niet ontkennen dat het stil leggen van het autoverkeer een positief effect heeft bij de bestrijding van smog, maar betwijfelt of het effect van dit „paardenmiddel" opweegt tegen de nadelen.
Smog komt voor een belangrijk deel uit het buitenland. Alleen door internationale maatregelen is een effectieve bestrijding mogelijk, zo stelt hij.
De coördinatiegroep verkeersmaatregelen smog heeft zich volgens het Verbond van Nederlandse Ondernemingen (VNO) ten onrechte niet beziggehouden met de economische gevolgen die het verbieden van het autoverkeer zal hebben.

Noodmaatregel

Het VNO vindt dat er meer uitzonderingen moeten worden gemaakt op het verbod. Die zouden onder meer moeten gelden voor het vervoer van voedingsmiddelen en brandstof. Het VNO constateert echter tevens dat daardoor de handhaving van het verbod moeilijker wordt.
Het verbieden van autoverkeer ter bestrijding van smog mag alleen als absolute noodmaatregel plaatsvinden, aldus de ANWB in reactie op de voorstellen. De ANWB constateert dat in de voorstellen van de coördinatiegroep nog geen afweging heeft plaatsgehad tussen de effecten van de voorgestelde maatregelen en de financiële en maatschappelijke gevolgen. Een dergelijke afweging is wel vereist, aldus de bond.
Ter bestrijding van de uitstoot van koolwaterstoffen is een scherper beleid nodig dan nu in het Nationaal Milieubeleidsplan is aangegeven, zo stelt de ANWB verder. Volgens de bond verdient een „voortvarend structureel beleid" de voorkeur boven „incidentele ingrijpende maatregelen".
De grootste werkgeversorganisatie in het goederenvervoer over de weg, NOB Wegtransport, vindt dat de vrachtwagen de laatste groep weggebruikers is waarvoor beperkingen zullen gelden bij een rijverbod wegens smog. In een reactie op de „handreiking" van de commissarissen van de Koningin stelt de NOB dat de verkeersbeperkingen zodanig moeten worden uitgevoerd dat bepaalde soorten vervoer mogelijk blijven. De organisatie wil constructief meewerken aan een definitief draaiboek.
Het gaat daarbij om het vervoer van dagverse produkten, koel- en vriesvervoer, levensmiddelendistributie, medicijnenvervoer en het ophalen van melk.
De aanvoer van de eerste levensbehoeften moet gewaarborgd blijven, aldus NOB. De organisatie vindt dat de afkondiging van maatregelen tijdig dient te geschieden.

Zwaar getroffen

Het Landbouwschap vindt de voorgestelde verkeersmaatregelen bij smog een slechte zaak voor het beroepsgoederenvervoer in het algemeen en de landbouw in het bijzonder. Het pleit ervoor economische bedrijvigheid te laten doorgaan. Tal van sectoren van land- en tuinbouw zullen volgens een woordvoerster van het schap zwaar worden getroffen. Dit geldt zeker voor het oogsten van produkten, omdat smog-vorming vaak in de oogsttijd optreedt. Uitstel van de oogst met een paar dagen is meestal niet mogelijk.
De bloemenexport komt door dergelijke maatregelen evetieens in het gedrang. Ernstige problemen voorziet het Landbouwschap bij het ophalen van melk op de boerderij met de tankauto. Als dit alleen tussen middernacht en zes uur 's-morgens zou worden toegestaan kan een deel van de melk niet worden opgehaald. De tanks bij de melkveehouders zullen overvol faken, de consument loopt de kans van melk of zuivelprodukten verstoken te blijven, aldus het schap.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 juli 1989

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Verbieden autoverkeer „sluiting bv Nederland

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 juli 1989

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken