Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Fordlandia" werd geen rubberkoning

Bekijk het origineel

Bladerweergave niet beschikbaar
+ Meer informatie

"Fordlandia" werd geen rubberkoning

Latexproduktle Brazilië kon buitenlandse concurrentie niet aan

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

BRASILIA — Henry Ford was een man met visie, gewend aan het denken op grote schaal. Detroit, het door hem gemaakte Mekka van de automobiel, kan daarover meepraten. "Fordlandia", een klein gehucht diep in het Amazone-oerwoud, kan dat ook. In 1920 oordeelde Henry Ford dat het aanbod van rubber niet zou kunnen voorzien in de snel stijgende vraag. Rubber was de zwakke schakel in de Ford-industrieketen. Daarom besloot Henry Ford in eigen beheer rubber te gaan produceren.

U heeft geen rechten om dit artikel te lezen Premium Artikel

Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.

Inloggen Neem (proef)abonnement

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 juli 1989

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 juli 1989

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's