Bekijk het origineel

Maximumsnelheid

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Maximumsnelheid

3 minuten leestijd

Terwijl verschillende politieke partijen, van SGP tot PvdA, zich in hun verkiezingsprograms uitspreken voor een terugkeer naar de maximumsnelheid van 100 km op autosnelwegen, blijkt in de praktijk dat steeds meer automobilisten de huidige maximumsnelheid aan hun laars lappen. Dat geldt met name voor die stukken snelweg rond de grote steden waar, vanwege het drukkere verkeer of de overlast voor de omgeving, de maximumsnelheid van 100 km destijds is gehandhaafd. 
Bij een controle bij Utrecht bleek deze week dat 80 procent van de passerende automobilisten het daar geldende maximum van 100 km overschrijdt. Zondagavond werd in Utrecht een automobilist gepakt die zelfs meer dan 200 km per uur reed. Volgens de politie een absoluut snelheidsrecord op de openbare weg. Ook elders in het land neemt de snelheidsdiscipline van de automobilisten af.
Nu zal het duidelijk zijn dat het niet zoveel zin heeft om de maximumsnelheid te verlagen wanneer de automobilisten zich daar niets van aantrekken. Wat dat betreft herinneren we ons nog goed hoe de situatie anderhalf jaar geleden was.
Toen gold voor alle autosnelwegen nog de oude maximumsnelheid van 100 km. Maar vrijwel niemand stoorde er zich nog aan. De verhoging van de maximumsnelheid tot 120 km, gecombineerd met een strenge controle, leidde toen in de praktijk (hoe merkwaardig dat ook mag klinken) tot een verlaging van de snelheid.
Dat gunstige effect is nu evenwel verdwenen. De beduchtheid om gepakt te worden is duidelijk afgenomen. Bij de verkeerspolitie hebben snelheidscontroles op de autosnelwegen niet zo'n hoge prioriteit. Uit oogpunt van verkeersveiligheid (en daar is de verkeerspolitie vanouds op getraind) is het meer van belang om te controleren op de maximumsnelheid op niet-autowegen binnen en buiten de bebouwde kom en op het rijden onder invloed.
De maximumsnelheid op de autowegen is vijftien jaar geleden ingevoerd met het oog op het benzineverbruik. Thans beoogt de regering met het stellen van een maximumsnelheid de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Dat de verkeersveiligheid ook gediend is met een lagere gemiddelde snelheid, is daarbij mooi meegenomen.
Het blijkt echter moeilijk te zijn om de snelheidsdiscipline te handhaven. De moderne auto's zijn duidelijk geschikt (om niet te zeggen gemaakt) om harder dan 100 km te rijden en het net van autowegen leent zich er ook toe, als het tenminste niet verstopt zit.
Toch is het van belang de snelheid te limiteren. Het is dan ook jammer dat er in de Bondsrepubliek nog steeds geen maximumsnelheid op de autowegen bestaat. Een invloedrijke lobby van bezitters en fabrikanten van dure Duitse auto's (BMW, Mercedes) heeft dat tot op heden verhinderd. Vanwege het betrekkelijk drukke autoverkeer over en weer, heeft die onbeperkte snelheid bij onze oosterburen waarschijnlijk een opdrijvende werking op de snelheid van het Nederlandse verkeer.
Een herinvoering van de maximumsnelheid van 100 km zonder straffe controle, heeft daarom weinig zin. De hoogste prioriteit moet thans gegeven worden aan de naleving van de huidige maxima. Daar mankeert nu steeds meer aan. 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 juli 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Maximumsnelheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 juli 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken