Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opnieuw geruchten over fusie Volvo/Saab

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Opnieuw geruchten over fusie Volvo/Saab

Personenautodivisie Saab loopt slecht

3 minuten leestijd

STOCKHOLM - Als de twee Zweedse autoconcerns, Volvo en Saab, wordt gevraagd naar een reactie op geruchten over een fusie of een overneming, luidt het antwoord steevast: „Geen commentaar". Er wordt al jarenlang over gespeculeerd dat Volvo en Saab met elkaar of met een andere autoproducent gaan samenwerken, maar deze zomer zijn de geruchten wel heel sterk geworden.

Volvo heeft volstrekt andere redenen om met een partner in zee te gaan dan Saab. Volvo's topman, Pehr Gyllenhammer, heeft nooit een geheim van zijn ambitieuze uitbreidingsplannen gemaakt. Eerder dit jaar liet hij weten dat „we in 1995 tweemaal zo groot moeten zijn als op het ogenblik". In de Zweedse pers zijn berichten verschenen dat Volvo om dat doel te bereiken zijn oog op de Franse autoproducent Renault heeft laten vallen.
Als Volvo en Renault samengaan, ontstaat het op vier na grootste autoconcern ter wereld, maar niemand weet of het inderdaad zover zal komen. Volvo heeft daar kortgeleden alleen maar over gezegd dat er voortdurend wordt overlegd met andere autofabrikanten en dat er met Renault en met de Spaanse Enasa is gesproken over eventuele samenwerking op het terrein van vrachtwagens. Het Zweedse concern heeft op dat gebied een sterke positie opgebouwd, onder meer dank zij de overneming van de Amerikaanse White Trucks en de deelneming in de Zuid-Koreaanse Daewoo.

De geruchten over Saab vinden, in tegenstelling tot die over Volvo, voedsel in de zwakke positie van het concern. De slecht lopende verkoop van het topmodel Saab 9000, waarvan de produktie relatief duur is, heeft het gehele concern verlies getpicht. In het eerste kwartaal van dit jaar is het verlies opgelopen tot omgerekend 150 miljoen gulden.

Grote producent

Het gaat er steeds meer op lijken dat overneming de enige uitweg voor de onderneming is. Nog niet zo lang geleden besloot Saab zijn personeelssterkte te verminderen met bijna 10 procent. Drie leden van de raad van bestuur, van wie er twee waren binnengehaald als crisismanager, zijn opgestapt. Om Saab als relatief kleine autofabrikant té redden dient een grote producent zich te melden, zo wordt gezegd.

Daarbij zijn al de namen gevallen van Ford en British Aerospace, sinds vorig jaar eigenaar van de autofabrikant Rover Group. Topman Georg Kamsund heeft dan wel onlangs gezegd dat „we op eigen kracht doorgaan", maar grootaandeelhouder Peter Wallenberg is een andere mening toegedaan. Hij heeft openlijk verklaard er niets meer voor te voelen de gezonde divisies van Saab-Scania, waaronder vrachtwagens en vliegtuigbouw vallen, nog langer te laten lijden onder de slechte gang van zaken bij de personenwagens.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Opnieuw geruchten over fusie Volvo/Saab

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken