Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heijn vindt winkelen bij AH geen lolletje

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Heijn vindt winkelen bij AH geen lolletje

3 minuten leestijd

Erg graag gaat Albert Heijn niet naar een van zijn eigen supermarkten. „Meestal is het geen lolletje, want ik kom er altijd ontevreden vandaan. Je ziet te veel. Veel meer dan een gewone klant. Vleeswaren die niet zo erg fijn van kleur zijn. Te veel gedeukte blikken. Personeel dat soms onbeschoft reageert".

Vrijdag verlaat de laatste Albert Heijn het Ahold-concern. In de vijfentwintig jaar dat hij aan het roer stond, groeide de supermarktketen uit tot de belangrijkste grootgrutter van Nederland, met belangrijke belangen in de Verenigde Staten. Het was de bedoeling dat de jongere broer van Heijn, Gerrit-Jan, hem op zou volgen. Een ontvoering met dodelijke afloop doorkruiste dit plan. De Belg Pierre Jean Everaert (50), lid van de raad van bestuur, neemt nu vanaf 1 september de plaats van Albert Heijn in.
Heijn staat bekend als een bescheiden en vriendelijk mens. Informeel in de omgang, wel'driftig van aard. Een binnenvetter, zoals hij dat zelf eens zei: „Ik heb gewoon aarzeling om iemand onaangename dingen te zeggen. Dat betekent in de praktijk dat je het opzout totdat iemand op een gegeven moment de hele lading krijgt".
Afkomstig uit een doopsgezind gezin, noemt hij zichzelf geen dogmaticus. „Van huis uit heb je natuurlijk normen meegekregen, maar we gingen nooit naar de kerk". De ideeën van de padvinderij spreken hem nog steeds aan, al beseft hij dat „die oude formule nu niet meer aanspreekt. De padvinderswet, daar lacht men nu om. Maar om de tien geboden wordt ook gelachen. Misschien moet je het nu proberen met computerclubs".

Doucheschuim in plastic

Heijn heeft niet alleen grote invloed gehad op de samenstelling van het Nederlandse winkelbestand. Ook de inhoud van de winkelkarretjes veranderde door zijn toedoen. Hij heeft Nederland aan de sherry gebracht, om maar een trend te noemen. Bovendien kwam hij op het idee om doucheschuim in plastic te gaan verkopen.
Een kapotgevallen glazen fles geeft zo'n bloedbad. „Iedereen laaiend enthousiast om m'n idee. En nu zeggen we (afschuw nabootsend): plastic?".
Overigens probeert het bedrijf nu ook weer als eerste het gebruik van schuimplastic-verpakkingsmaterialen terug te dringen.
De ongelijke verdeling van welvaart op de wereld is Heijn een doorn in het oog. Als ze het hem zouden vragen, zou hij best bereid zijn zelf in een vliegtuig te stappen, om daar iets aan te gaan doen. „En dan hoeven ze me echt niet te betalen".
Heimwee naar het klassieke kruidenierswinkeltje heeft hij geenszins. Dat tijdperk is voorbij, net als dat van de lantaarnopstekers, zo vindt hij. „Nee, vroeger was de kruidenierswinkel zeker niet mooier. Ik ken mensen die met verliefde blik naar een handje grauwe erwten kijken. Maar daar hoor ik niet bij. Nee, een winkel van nu is veel spannender dan een winkel van dertig jaar geleden".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Heijn vindt winkelen bij AH geen lolletje

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken