Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Osman gebruikt bijbelkritiek om in Cairo van Joeja Jozef te maken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Osman gebruikt bijbelkritiek om in Cairo van Joeja Jozef te maken

Uiterlijk van gave mummie doet wel Semitisch aan

3 minuten leestijd

NAARDEN - Het zal ons maar gebeuren. Je brengt een bezoek aan de bovenverdieping van het Egyptische Museum te Cairo en je staat er oog in oog met Jozef. Een wat uit de hand gelopen grap? Voor de 53-jarige in Londen wonende Egyptische leraar en vertaler Ahmed Osman zeker niet. Stellig is hij ervan overtuigd dat de mummie van Joeja in het Egyptisch Museum, het lichaam is van Jozef, die in de Bijbel wordt genoemd.

In 1905 werd het graf van Joeja gevonden tussen de tombes van twee farao's in de vallei der koningen. De buitengewoon gaaf gebleven mummie zou enige interessante gegevens bieden: het uiterlijk doet Semitisch aan, de oren zijn niet doorboord en de handen liggen, met de palmen omhoog, onder de kin. Dit terwijl het de gewoonte was de handen over de borst te leggen, naar de gebruikelijke houding van de dodengod Osiris. Dat zou erop wijzen dat Joeja de goden van Egypte niet aanvaardde. Joeja had 41 titels. Een ervan luidde „vader van farao" (Gen. 45:8). Deze titelatuurzou uniek zijn.

De achtergrond

Osman weet zeker dat Joeja hoofdadministrateur, en dus feitelijk heerser, was over Egypte. Dit was onder de farao's Toethmosis IV en diens zoon Amenhotep III (1413-1367). Maar hij was ook de Jozef uit het boek Genesis. Waren Abram en Saraï trouwens niet in Egypte? Dan is Izak niet de zoon van Abram, maar van een Egyptische farao, mogelijk Toethmosis III. En zou Toetanchamon de achterkleinzoon van Jozef zijn. Dit alles moet motiveren tot de bouw van een heiligdom op de berg Sinaï, met Jozef irt het middelpunt. Een plaats waar joden, christenen en islamieten samen in vrede kunnen bidden.

Kritische evalutatie

Om Joeja met Jozef te vereenzelvigen, moet Osman vreemd omspringen met de bijbelse gegevens. Hij bedient zich van wapenen uit het arsenaal van de bijbelkritiek, om dan neer te schrijven op pagina 30: „Ik heb ook weinig tijd en ruimte besteed of belang gehecht aan bijbelse data en leeftijden: om de eigenzinnige behandeling van deze onderwerpen is het Oude Testament immers berucht". Een citaat op bladzijde. 143 is ook een teken' aan de wand: „Het lijkt erop dat de latere bewerkers het idee niet prettig vonden dat de aartsvader nog steeds in het land van de onderdrukkers lag begraven".

Conclusie

U merkt dat de kritische bijbelwetenschap hier een verwoestend spoor heeft getrokken. Zeker, Jozef heet in Genesis 45:8 „vader van farao". Dit betekent „raadgever", een titulatuur al bekend sedert 2350 voor Christus. Het Egyptische woord „vader" heeft zo veel vertakkingen, dat daar omogelijk vergaande gevolgtrekkingen aan verbonden kunnen worden. Kun je bovendien de Hebreeuwse titel „farao" van een Egyptisch woord afleiden dat in de tombe van Joeja is vermeld?
Het commentaar van Donald B. Redford, hoogleraar te Toronto, is kort en helder: Osman heeft zijn huiswerk niet goed gedaan en zou eigenlijk een flinke tik op zijn vingers moeten hebben. En Osman meldt zelf dat Mohammed Saleh, de directeur van het Egyptisch Museum te Cairo, zijn theorie niet gelooft. 

N.a.v. "Vreemdeling in het Dal der Koningen",
door Ahmed Osman; uitg. Strengholt,
Naarden, 1989; 188 bladz.; prijs 39,90 gulden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Osman gebruikt bijbelkritiek om in Cairo van Joeja Jozef te maken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken