Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zuinigheid dieselmotor in milieudiscussie onderhelicht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zuinigheid dieselmotor in milieudiscussie onderhelicht

Roetfilter biedt in de toekomst mogelijk oplossing voor vervuiling

3 minuten leestijd

Onlangs presenteerde demissionair minister Nijpels het Bestnjdingsplan Verzuring. Samen met zijn collega's van Verkeer en Waterstaat en Landbouw en Visserij heeft hij het concept "de vervuiler betaalt" uitgewerkt. Een van de heffingen in het kader van dit plan heeft betrekking op voertuigen met dieselmotoren, goed voor een geschatte opbrengst van 120 miljoen gulden per jaar. Maar wat is het verband tussen diesels en de belasting van het leefmilieu?

Jarenlang heeft de dieselmotor bekend gestaan als economisch en milieuvriendelijk. Aan de economische kant van de dieselmotor is ook het hardst gewerkt. Men meende dat de diesel van zichzelf wel schoon was. 
Inderdaad heeft de dieselmotor ten opzichte van een overigens gelijke benzinemotor een lagere uitstoot van sommige schadelijke stoffen. Maar om echt milieuvriendelijk te zijn is een nog lagere uitstoot van schadelijke stoffen noodzakelijk.

Deuk

De reputatie van de "milieuvriendelijke diesel" kreeg een forse deuk na de ontdekking dat de roetdeeltjes die in de uitlaatgassen van deze motoren voorkomen schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Tijdens de verbranding die bij een dieselmotor wezenlijk anders verloopt dan bij een benzinemotor ontstaan er kleine vaste deeltjes met diameters van 0,1-0,3 micrometer (een micrometer is 1/1000 millimeter).
Deze vaste deeltjes, die via de uitlaatgassen uitgestoten worden, kunnen met een zogeheten "roetfilter" uit de uitlaatgassen verwijderd worden. Maar dat een dergelijke filter nog lang geen gemeengoed is, blijkt wel uit het feit dat er thans alleen nog maar bussen rijden die van een filter voorzien zijn. Fabrikanten van personenauto's experimenteren met het roetfilter op hun produkten. Een snelle invoering is echter niet te verwachten.
Een roetfilter heeft zijn grootste nut op zware voertuigen, omdat met het voertuig-gewicht de roetuitstoot sterk toeneemt. Voor vrachtwagens op de lange afstand is het filter nog niet geschikt, omdat het te snel vol raakt en het voor hergebruik geschikt maken, de zogenaamde "regeneratie", nog enige technische kunstgrepen vereist. Stads- en streekbussen zijn thans de proefkonijnen waarop de ontwikkelingen uitgeprobeerd worden.
Milieutechnisch gezien is de dieselmotor niet zo gemakkelijk naar onze hand te stellen als de benzinemotor. Het al dan niet gecomputeriseerd verstellen van de ontsteking en brandstoftoevoer alsmede de toepassing van de katalysator maakt van de benzinemotor een gewillige volgeling. Maar bij de dieselmotor draait het alles om slechts één ding: de inspuiting van de juiste hoeveelheid brandstof of^ het juiste tijdstip. Hiervan afwijken maakt van de dieselmotor een rokend, stinkend monster dat brandstof verspilt en niets presteert.
Laten we hopen dat het door de ministers ingezamelde geld mee zal helpen aan een spoedige oplossing van de vraagstukken die er rond de dieselmotor zijn. Want de milieuvriendelijke kant van de diesel is toch zijn bijna spreekwoordelijke zuinigheid. Het milieu is niet te vervangen, maar de oliebronnen voorlopig ook nog niet.
De heer K. J. Beens is als technisch medewerker werkzaam bij een machinefabriek.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Zuinigheid dieselmotor in milieudiscussie onderhelicht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken